logo Performancescan images
Strategie

Positionering

Niet kiezen is ook een keuze

  • Behaal ambitieuze groeidoelstellingen
  • Vergroot marktaandeel
  • Duurzaam concurrentievoordeel

Sluit een deel van de markt uit, slim of niet?

Grote merken zijn o.a. zo groot omdat ze een heldere positionering hebben. Veel MKB-ondernemers vinden dat voor zichzelf moeilijk. Iedereen is welkom, toch?

Kiezen op welke doelgroep(en) je je niet richt is lastig. Maar wie de hele wereld als doelgroep kiest, heeft een heel groot marketingbudget nodig. En niet kiezen is in feite ook kiezen maar dan zonder enige controle…

Een heldere positionering betekent duidelijke keuzes maken voor productcategorie, prijs, doelgroep en voordelen. Pas dan kun je een marketingbudget effectief besteden en voorkom je verspilling. Daarom helpt Tasmanic bij het bepalen van een slimme positionering. Zodat jouw budget bij Tasmanic nog meer oplevert. Want als jij zelf geen positie kiest, kiest de klant wel voor jou.

Positionering

We noemen positionering ook wel breinpositie. Het is de plek die jouw merk inneemt in het hoofd van de klant ten opzichte van je concurrenten. Dat neemt niet weg dat jij jouw positionering kunt sturen. Bijvoorbeeld door de nadruk te leggen op bepaalde voordelen zoals gebruiksvriendelijkheid of duurzaamheid. Maar je kunt een product of dienst ook positioneren op prijs, design of op geschiktheid voor een hele specifieke doelgroep. Een heldere positionering laat zien wie je bent, wat je kunt en wat de doelgroep aan je heeft. Het maakt het voor hen makkelijker om aan jouw merk te denken en voor jou te kiezen.

Welke voordelen heb je?

Producteigenschappen waar de klant een voordeel in ziet: bijvoorbeeld gemak, zuinig, mooi.

Welk doelgroepsegment kies je?

Bepaal je doelgroep op basis van hun behoefte en niet op basis van leeftijd, geslacht of postcode.

Wat is je product?

Pas als je jouw product of dienst helder omschrijft, weet je wie je concurrenten zijn.

Wat is je toegevoegde waarde?

Naast je voordelen bepalen ook prijs, reputatie, design of emotie je positionering.

Zo helpen wij je bij het positioneren van je merk, product of dienst

Voordat we een goed advies over online marketing kunnen geven, moet de positionering duidelijk zijn. Dat kan op bedrijfsniveau maar ook per dienst of product. Dit hangt natuurlijk af van wat je precies levert. Om de positionering te bepalen doorlopen we de volgende stappen, samen met alle betrokkenen in jouw bedrijf.

1

Analyse bedrijf en markt

Wat is de huidige situatie, waar wil je naar toe?

2

Analyse concurrentie

Welke positioneringen hebben zij?

3

Positionering bepalen op basis van deze analyses

Intern borgen – dit vormt de basis voor de online marketing campagnes

4

Consistent communiceren op basis van de gekozen positionering

Continu meten en bijsturen

Positioneringsmatrix geeft inzicht in hoe mensen jouw merk zien

In een matrix kunnen we verschillende zaken die belangrijk zijn voor jouw merk, product of dienst in kaart brengen. Hierin staan diverse eigenschappen. Een logische is prijs-waarde. Zien mensen je merk als duurder maar beter dan concurrerende merken? Een andere eigenschap kan distributie zijn: overal verkrijgbaar of alleen in speciale winkels? Ook kun je een matrix maken van sterke en zwakke eigenschappen op de ene as en belangrijk en niet-belangrijk op de andere as. Hierin kun je dan 1 of meerdere concurrenten meenemen en allerlei eigenschappen een positie geven. Denk aan snelle service, veel keuze, prijs, openingstijden, gebruiksgemak, veiligheid, reputatie, gewicht, uniekheid, noem maar op.  De matrix heeft uiteindelijk 4 vakken die helder aangeven waar jouw merk wel en niet goed in is.

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.