- Behaal ambitieuze groeidoelstellingen
- Vergroot marktaandeel
- Duurzaam concurrentievoordeel
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie (ook wel CRO of conversion rate optimization genoemd) is het optimaliseren van een website met als doel meer bezoekers een gewenste actie te laten ondernemen. Acties zoals het doen van een aankoop, het invullen van een contactformulier of het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Bekijk je website eens met andere ogen. Bij Tasmanic bekijken we jouw website met diverse testmethodes door de ogen van je klanten. Daarmee brengen we heel gericht het gebruikersgedrag en de daarbij behorende hobbels in kaart. We beginnen met de test die de meeste impact heeft op jouw bedrijfsdoelstellingen. Inzicht in de theorieën over online gedrag is daarbij essentieel.
Wat is de waarde van CRO?
Stel je adverteert via Google Ads en geeft daar serieus budget aan uit. De campagnes werken goed en er komen 10.000 bezoekers per maand naar je site. Het percentage dat ook daadwerkelijk tot aankoop overgaat is slechts 2%. Als je dit blijvend kunt verhogen naar 2,5% groeit je rendement uit je uitgaven met 25%. Wij kijken naar benchmarks om te bepalen of er inderdaad veel te winnen is. Zo ja, dan heeft het zeker zin om te starten met CRO. Bezoekers zijn leuk, maar kopers zijn beter! Overigens zijn benchmarks niet heilig, belangrijker is wat jouw klanten verwachten en willen.
Waar en waarom haken bezoeker af bij jou?
We gaan heel precies uitzoeken waarom mensen afhaken en in welke fase van het proces (aankoop, contact leggen, inschrijven voor nieuwsbrief, etc.). Ergens zitten er dus hobbels die niet genomen worden. Die vinden wij en we zorgen dat ze verdwijnen. Dit is een continu proces van testen en bijsturen. Als het goed gaat sla je twee vliegen in één klap. En je Ads-budget rendeert beter en je omzet neem toe.
Breng de theorie in de praktijk
Er is heel veel kennis over online gedrag van mensen. Die kennis zetten we graag voor je in.
Stel een hypothese op
Wat is de te verwachten verbetering van de prestaties?
Test de hypothese
Draai de test altijd gelijktijdig met (dus naast) de originele versie. Zo kun je vergelijken.
Implementeer de verbetering of leer van de test
Niet alle testen zijn succesvol, ze zijn wel allemaal waardevol. Wat niet werkt is immers ook belangrijke informatie.
CRO bij Tasmanic
Met CRO helpen we onze klanten aan serieus beter rendement van hun online marketingbudget. In het kort gaan we daarbij als volgt te werk:
CRO-analyse van de huidige situatie
Welke flows zijn er en hoe doen ze het? Wel traffic maar weinig conversie? Dan gaan we opzoek naar alle hobbels waarop bezoekers afhaken. Vaak zijn dat verrassende zaken, niet alleen de kleur en vorm van een button. Het kan ook in de landingspagina zitten, de teksten, beelden, noem maar op.
CRO-strategie bepalen
Stuk voor stuk moeten alle mogelijk hobbels bekeken worden. Vervolgens moet er een plan komen om elke hobbel aan te pakken. Dit moet gezien worden vanuit de zogenaamde ‘funnel’ de stappen die ene bezoeker neemt om tot een door jou gewenste actie over te gaan.
Uitvoeren strategie: opzetten A/B testen
We testen de huidige situatie (A) tegenover de aangepaste of nieuwe situatie (B). Dit heet dus A/B testen. Een deel van de bezoekers krijgt de site A te zien de andere helft B. Vervolgens meten we de resultaten. Als B significant beter scoort wordt dat de nieuwe A, en gaan we verder met de volgende hobbel.
Evaluatie strategie
Welke testen hebben goed uitgepakt, welke niet? Wat hebben we geleerd. Daarmee kunnen we terug naar de analyse-fase.
CRO is een continu proces
CRO draait in feite om een voortdurende wens om het steeds beter te doen. Grote websites zoals Coolblue, Bol, Booking en Amazon doen dit dag in dag uit met tientallen experts. Zij hebben ook heel veel verkeer. Voor mkb-ondernemers is het vaak slimmer om klein te beginnen en zo snel dingen te leren.
Laat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.