Voor het laatste bijgewerkt op 7 juni 2023
Wat is de zoekwoordplanner van Google Ads?
De zoekwoordplanner van Google Ads is een gratis hulpmiddel waar adverteerders gebruik van kunnen maken voor het vinden van zoekwoorden. Adverteerders gebruiken de zoekwoordplanner om een zoekwoordonderzoek uit te voeren voor hun Google Ads-campagnes (SEA).
- De Google zoekwoordplanner geeft een indicatie hoe vaak bepaalde woorden worden gezocht en hoe die zoekvolumes zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld.
- Daarnaast kan het ook gebruikt worden om nieuwe zoekwoorden te ontdekken die relevant zijn voor je product, dienst of doelgroep.
- Ook geeft de Google Ads zoekwoordplanner je een schatting van het aantal klikken en de kosten die je kunt verwachten op basis van de gemiddelde kosten per klik (CPC) van het specifieke zoekwoord.
Hoe werkt de zoekwoordplanner?
De zoekwoordplanner biedt de gebruiker twee mogelijkheden om een zoekwoordplan te maken:
Nieuwe zoekwoorden ontdekken(h3)
Hier ga je op zoek naar nieuwe zoekwoorden
Stap 1: Log in met je Google Ads account.
Stap 2: Klik op Tools (aan de linkerzijde) > Planning > Zoekwoordplanner
Stap 3: Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’.
Stap 4: Bepaal hoe je nieuwe zoekwoorden wilt ontdekken:
- Beginnen met zoekwoorden: Hier geef je woorden op die gerelateerd zijn aan je producten of diensten.
- Beginnen met een website: Hierin geef je je website op en zoek Google naar zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de content op je website.
Stap 5: Klik op ‘Behaal resultaat’. Hiermee krijg je een lijst aan zoekwoorden gebaseerd op je keuze in stap 4.
Zoekvolume en prognoses bekijken
Hier upload je een bestand met bestaande zoekwoorden
Stap 1: Log in met je Google Ads account.
Stap 2: Klik op Tools (aan de linkerzijde) > Planning > Zoekwoordplanner
Stap 3: Klik op ‘Zoekvolume en prognoses bekijken’.
Stap 4: Plak je bestaande zoekwoordenlijst in het zoekvak of upload het csv-bestand met de zoekwoorden.
Stap 5: Klik op ‘Begin’
Voordelen van de zoekwoordplanner
- Ontdekken van nieuwe zoekwoorden: De Google Ads zoekwoordplanner helpt je bij het vinden van nieuwe zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je bedrijf, producten of diensten. Dit kan je helpen bij het uitbreiden van je huidige zoekwoordenlijst.
- Inzicht in zoekvolumes: Met de zoekwoordplanner kan je het maandelijkse zoekvolume en de historische trend voor geselecteerde zoekwoorden bekijken. Dit is nuttig om te begrijpen hoe populair een zoekwoord is en hoe het zoekvolume varieert gedurende het jaar. Hierdoor kan je je campagnes beter plannen en optimaliseren.
- Inzicht in de kosten: De zoekwoordplanner geeft je een schatting van de kosten per klik (CPC) voor elk zoekwoord. Dit kan je helpen bij het bepalen van je budget en hoe winstgevend je campagnes kunnen zijn.
- Input voor (nieuwe) campagnes: De informatie die je uit de zoekwoordplanner haalt, kan worden gebruikt als input voor het opzetten van nieuwe Google Ads-campagnes of het verbeteren van bestaande campagnes. Door de juiste zoekwoorden te selecteren, kan je de zichtbaarheid van je advertenties vergroten en meer gekwalificeerd verkeer naar je website leiden.
Nadelen van de Google zoekwoordplanner
- Geen exacte zoekvolumes: Het zoekvolume – het gemiddelde aantal keer dat er op een zoekterm wordt gezocht – dat de zoekwoordplanner toont is niet exact. De cijfers worden afgerond en in ‘containers’ geplaatst. Dit kan misleidend zijn en het werkelijke zoekvolume kan flink afwijken van de getoonde cijfers. Zo worden lage zoekvolumes steeds omhoog afgerond in stappen van 10. Dus van 30, naar 40 en 50. Vanaf 50 worden deze stappen 20 en vanaf 90 zijn de stappen 30. Hoe hoger de zoekvolumes, des te groter de stappen. Zo zijn de stappen boven de 200,000 wel 40,000, wat nogal een verschil kan maken. Het werkelijke zoekvolume is dus moeilijk te bepalen.
- Combinatie varianten: In de zoekvolumes worden meerdere varianten – zoals meervoud, enkelvoud en woorden met en zonder koppelteken – gecombineerd. Dat terwijl de zoekresultaten voor die termen afwijken, de volumes zouden dat dus ook moeten doen. Ook worden afkortingen die een heel andere betekenis kunnen hebben samengevoegd in de zoekvolumes. Dit zorgt voor onbetrouwbare cijfers; de zoekintentie is bij deze afkortingen namelijk compleet anders. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden bij het interpreteren van data.
- Beperkte datageschiedenis: De zoekvolumes zijn gebaseerd op data van de afgelopen 12 maanden. Hiermee zijn ze wel actueel, maar geven ze weinig inzicht in ontwikkelingen en trends. Het zou interessanter zijn om na te kunnen gaan wat de zoekvolumes een aantal jaar geleden waren. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zien welke invloed actualiteiten hebben gehad op zoekvolumes of hoe de groei van een product of merk er gedurende een aantal jaar uitziet. Deze inzichten helpen je in te spelen op trends en je SEO-strategie optimaal in te richten.
- Focus op Google Ads: Het lijkt erop dat in de Google zoekwoordplanner met name termen worden getoond die geschikt zijn om op te adverteren. Termen waarop mensen zoeken die in een verder stadium zijn van hun klantenreis; klaar om te kopen of contact op te nemen. Voor SEO zijn juist de zoektermen eerder in de beslissingsproces interessant. Daar kun je je onderscheiden door echt goede informatie bieden. Als deze zoektermen verborgen worden tijdens je zoekwoordenonderzoek loop je dus veel potentieel verkeer mis.
Welke tool wel gebruiken voor zoekwoordenonderzoek?
Alle tools die inzicht geven in zoekvolumes en klikdata zijn in principe onbetrouwbaar, maar ze hebben niet allemaal hetzelfde belang als Google. Als je beter zicht wilt krijgen op zoekvolumes kun je beste gebruik maken van een betaald SEO software pakket. We gebruiken zelf Keywords Explorer van Ahrefs. De zoekvolumes zijn betrouwbaarder omdat gebruik wordt gemaakt van clickstream data niet afkomstig van Google en doordat zoektermen niet samen worden gevoegd. Daarbij geeft Ahrefs je nog meer bruikbare cijfers die je kunnen helpen om meer traffic te genereren:
- Keyword difficulty (KD): Dit cijfer laat je zien hoe moeilijk het is om met een bepaalde term een goede positie binnen zoekmachines te veroveren.
- Return Rate (RR): De RR laat je zien hoe vaak mensen opnieuw op de desbetreffende term zoeken binnen een maand.
- Klikken op zoekresultaten (Klikken): Hiermee wordt aangegeven hoe vaak ‘zoekers’ daadwerkelijk op een zoekresultaat klikken en of het dus waardevol is om tussen deze zoekresulaten te staan.
De zoekwoordplanner van Google wordt steeds minder vaak gebruikt om relevante zoekwoorden te bepalen. Deze planner kent namelijk een aantal valkuilen. Zoekvolumes zijn niet exact en varianten op zoekwoorden worden in dezelfde volumes gecombineerd. De zoekwoordplanner laat beperkte datageschiedenis zien en lijkt vooral de zoekvolumes te tonen van termen die geschikt zijn voor Google Ads. Er zijn meerdere alternatieven die je helpen relevante zoekwoorden te selecteren, waaronder de zoekwoordplanner van Ahrefs. Deze zoekwoordplanner geeft naast betrouwbare zoekvolumes nog meer bruikbare cijfers die je kunnen helpen meer traffic te genereren. Naast Ahrefs gebruikt Tasmanic eveneens Semrush voor zoekwoordenonderzoek.
Laat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.