Inhoudsopgave
- Wat is een zoekwoordenonderzoek?
- Waarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren?
- Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
- Zoekwoordenonderzoek tools
- Belangrijke overwegingen bij het kiezen van de zoekwoorden
- Voor ontwikkeling van website
- Interpreteren van data
- Onderscheid tussen SEO en Ads
- Zoekintentie van de zoeker
Voor het laatste bijgewerkt op 15 november 2024
Wat is een zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoordenonderzoek (keyword research) is een techniek waarbij je ontdekt welke termen je doelgroep in zoekmachines gebruikt. Het geeft inzicht in het zoekgedrag, de gebruikte zoektermen en helpt bij het optimaliseren van je website. Dit resulteert in betere online zichtbaarheid (hogere rankings) en meer websitebezoekers.
Waarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren?
Door het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek heb je inzicht in de zoektermen waar je doelgroep op zoekt. Deze zoektermen kan je vervolgens verwerken in de content van je website of in de zoekcampagnes. Hiermee vergroot je de kans dat je website zal ranken op de zoekopdrachten van je potentiële klanten en kan je effectievere en efficiëntere zoekcampagnes runnen. Belangrijk hierbij is dat je niet overdrijft hoe vaak je de keywords benoemt. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd en zorgt voor een negatief effect op je online vindbaarheid.
Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
Er zijn een aantal manieren waarmee je zoekwoorden kan vinden voor je keyword research zonder gebruik te maken van betaalde tools:
Een goede plek om te beginnen is om te brainstormen. Hierbij kan je eenvoudig een Excel document of Google spreadsheet openen en beginnen met typen. Denk hierbij aan onderwerpen die passen bij je bedrijf. Voor een kledingzaak zou je bijvoorbeeld onderwerpen zoals trui, schoenen, broek, jurk, sokken en t-shirt al gelijk kunnen noteren.
Indien je niet gebruik maakt van een zoekwoordenonderzoek tool, zou je kunnen Googlen op deze onderwerpen. Google geeft je dan al snel suggesties om je zoekopdracht verder uit te breiden. Gebruik deze varianten om zoektermen te verzamelen. Daarnaast geeft Google ook zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht als je eenmaal op enter hebt geklikt. Deze kan je ook gebruiken voor je keyword research.
Daarnaast kan je kijken wat je concurrenten doen. Zoek op je onderwerpen en klik rond op de websites van de concurrenten. Kijk waar ze veel over schrijven en wat er in de footer staat.
Ook kan je gebruik maken van de zoekwoordplanner van Google. Hoewel dit bedoeld is voor betaald adverteren, kan je hiermee inspiratie opdoen welke zoekwoorden interessant zijn voor je website.
Als laatste kan je ook gebruikmaken van Google Search Console. Dit is een gratis service van Google, waarin je kan zien op welke zoekwoorden je website gevonden wordt en hoeveel vertoningen en kliks je krijgt per zoekwoord. Maak gebruik van deze zoekwoorden om de content van je website te optimaliseren.
Zoekwoordenonderzoek tools
Hierboven hebben we uitgelegd hoe je zoekwoorden kan vinden zonder gebruik te maken van betaalde tools. Echter zijn er wel een paar zeer waardevolle zoekwoordenonderzoek tools die de moeite waard zijn als je de volgende stap wilt zetten met je website.
Bij Tasmanic maken we gebruik van Ahrefs. Met Ahrefs kan je de content, linkbuilding (backlinks) en rankings van je website en die van concurrenten analyseren. Hierin kan je uitgebreide informatie vinden over de domeinwaardes, linkwaardes en zoektermpatronen.
Daarnaast maken wij ook gebruik van Semrush. Semrush is een online marketingtool die je kan helpen met je keyword research. Je kan onder andere je organische verkeer analyseren, linkbuilding (backlinks), zoekonderwerp onderzoek en keyword gaps zien met concurrenten.
Belangrijke overwegingen bij het kiezen van de zoekwoorden
Zoekwoorden of zoekvragen selecteren die het beste resultaat opleveren is complexer dan je wellicht denkt; een gedegen zoekwoordenonderzoek is dan ook een must.
Om tot betrouwbare resultaten te komen, dien je een aantal vragen in overweging te nemen:
Eerst zoekwoordenonderzoek, ontwikkel dan een website
Tijdens een zoekwoordenonderzoek wordt de zoekintentie van jouw ideale websitebezoeker bepaald. Iemand kan op zoek zijn naar enkel informatie, een zoekvraag intypen om direct bij een bepaalde website uit te komen of zich oriënteren op een (toekomstige) aankoop. Aan jou de vraag door welke ‘zoeker’ jij gevonden wilt worden. Wil je kennis delen en leads aan je binden middels een nieuwsbrief, of wil je websitebezoekers genereren die direct hun winkelmandje vullen? Het is belangrijk om de zoekintentie van jouw ideale websitebezoeker te bepalen, niet alleen om te zorgen dat je vindbaar bent, maar ook om te zorgen dat je gevonden wordt door waardevolle websitebezoekers.
Het interpreteren van data, zoals zoekvolumes en scores
Om optimaal gebruik te maken van de data, gegenereerd door keyword research tools, dient de data op juiste wijze geïnterpreteerd te worden; daar is geen eenduidige handleiding voor. Ieder bedrijf, klant en zoekopdracht is uniek. De interpretatie van data hangt daardoor af van verschillende factoren. Tijdens een zoekwoordenonderzoek worden de verschillende factoren in overweging genomen om tot de juiste succesformule te komen. Een paar voorbeelden:
- Het zoekvolume van een bepaalde term is hoog. Dit betekent niet dat deze term de beste resultaten zal opleveren. De concurrentie is hoog, waardoor het behalen van een goede positie met dit zoekwoord een hele uitdaging kan zijn.
- Het zoekvolume is minder hoog. Dit kan juist een teken zijn dat er met deze zoekwoordencombinatie relatief veel te halen valt, omdat concurrentie zich op andere termen focust. De mensen die wél op deze termen zoeken, zullen sneller op jouw pagina landen.
- Specifieke zoekwoordencombinaties, waarvan de cijfers en scores niet per se omhoog schieten, kunnen juist de ideale verbindende schakel vormen tussen jouw potentiële klanten en de unieke dienst die jij aanbiedt. Denk aan ‘unieke trouwlocatie’ vs. ‘unieke trouwlocatie met overnachting’.
- Om de hoogste ROI uit je Ads campagne te halen, is het bieden op de juiste termen cruciaal. Er dient een goede afweging gemaakt te worden tussen de kosten en het mogelijk rendement, om zo in de – voor jou – meest lucratieve termen te investeren.
Een ander belangrijk punt om in overweging te nemen, bij het interpreteren van data, is de mogelijke motivatie van keyword research tools achter een bepaalde score. En wat deze score zegt over de bruikbaarheid van het desbetreffende zoekwoord binnen organische SEO en Ads. Zo is één van de meest gebruikte keyword research tools Google zoekwoordplanner. Echter ziet Google graag de Click Through Rate van advertenties omhoog schieten; zo verdienen zij geld. Zoekwoorden die beter aansluiten op de wensen van ‘customers’ in een verder stadium van hun ‘journey’ – en die klaar zijn om te kopen – genieten dan ook de voorkeur. Dit terwijl andere zoekwoorden, waarvan de hoge scores uitblijven, juist goed ingezet kunnen worden binnen organische SEO en leadgeneratie, wat weer enorm waardevol kan zijn voor een toekomstig en trouw klantenbestand.
Het onderscheid tussen SEO en Ads
Om tot de beste resultaten te komen, een hoge conversieratio, wordt er met het zoekwoordenonderzoek een onderscheid gemaakt tussen zoekwoorden voor SEO en Ads. Waar long-tail zoekwoorden of zoekvragen waardevolle leads kunnen genereren via blogs of website content, zullen commerciële zoekwoordencombinaties een beter resultaat opleveren in Ads. Twee voorbeelden:
- Iemand is van plan een huis te kopen en is zich aan het oriënteren is op een nieuw interieur. Of wellicht een binnenhuisarchitect, op zoek naar nieuwe trends om aan zijn/haar klanten te presenteren. Beiden zoeken mogelijk op ‘types verlichting’, om zo op een interessante pagina te landen waar zij inspiratie op kunnen doen. Met relevante website content of een inspirerend blog kan deze zoekopdracht beantwoord worden. Het resultaat? Een waardevolle lead die zich mogelijk als trouwe klant ontwikkelt.
- Iemand die al bezig is met het inrichten van een huis zal eerder zoeken op ‘woonkamer verlichting’; een concretere en commerciëlere zoekwoorden combinatie. Deze combinatie kan geschikter zijn voor Ads, waarbij de potentiële koper – iemand in een verder stadium van de customer journey – direct naar een webshop of relevante landingspagina wordt geleid.
De populariteit van verschillende termen kunnen hoog zijn, maar de vraag is met welke ‘tool’ deze populariteit het beste benut wordt. Tijdens een zoekwoordenonderzoek wordt er bepaald welke zoekwoorden het meest geschikt zijn voor Ads en welke voor SEO.
De zoekintentie van jouw ideale bezoeker
In een keyword research wordt bepaald welke zoekwoorden zorgen voor de stevigste fundering van jouw website, vanuit daar ontstaat er een duidelijke en gebruiksvriendelijk navigatie en websitestructuur. Anderen stevige bouwstenen worden geselecteerd en strategische steunpilaren worden neergezet. Na het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden kan er een solide website ontwikkeld worden – een website die staat als een huis. Het zoekwoordenonderzoek kan wijzen op gewenste functionaliteiten of bepaalde call to actions. Daarnaast geven de zoekwoorden direct richting aan de websitecontent, meta titels en diverse technische aspecten binnen de website.
Leg de basis van jouw online succes; bouw aan een solide website, ben optimaal vindbaar en ga voor de hoogste conversieratio. Begin met een zoekwoordenonderzoek.
Gerelateerde blog berichten
Laat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.