
Voor het laatste bijgewerkt op 20 maart 2025
Introductie
Er wordt enorm veel onzin verteld over marketing. Voor een leek is het gemakkelijk om te geloven dat alles compleet anders is dan 10 jaar geleden. Sexy termen en hypes te over. Met als gevolg dat menig bedrijf kansen mist of ronduit verspillende investeringen doet. Terwijl marketing eigenlijk vrij eenvoudig is. Je hebt er alleen geduld en gedegen onderzoek voor nodig. Niet sexy, wel cruciaal. Tasmanic is een bureau dat je helpt de juiste beslissingen met betrekking tot marketing te nemen.
Wat is marketing ook alweer?
Er lopen nog hordes mensen – zelfs met marketing in hun functienaam – die marketing, communicatie en media door elkaar halen. Voor consumenten is marketing vaak (slechte) reclame.
Daarom eerst maar even de definitie van marketing volgens de AMA, the American Marketing Association:
Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large.
Marketing is dus niet communicatie
Voor de meeste mensen is marketing de reclame die ze zien. Maar dat is alleen de communicatie. Marketing is eigenlijk vooral dat wat aan die communicatie voorafgaat. Dat zijn: analyse, strategie en tactische invulling.
Dus: onderzoek en data om nog onbekende inzichten boven water te krijgen. Een strategie die markt, merk, product(en) en/of dienst(en) creëert en positioneert, op basis van de gevonden data. En een tactisch plan om dit zorgvuldig te testen, bij te sturen en creatief uit te voeren via de best scorende communicatiekanalen.
Online marketing valt onder de P van Promotie
Online marketing is eigenlijk geen goede term, beter zou zijn online promotie. Online is immers gewoon een van de mediakanalen om mensen te bereiken. Je kunt als marketeer niet meer om online heen vandaag de dag, omdat heel veel mensen de hele dag online zijn. Vroeger gingen ze gewoon naar de markt en prijsde je daar je waar aan.
Dat online onder marketeers zo groot is geworden ligt zeker ook aan de op het oog fantastische meetbaarheid. Lord Leverhulme van Unilever riep ooit: “de helft van mijn reclamegeld is weggegooid, ik weet alleen niet welke helft”. Bij online lijkt dat probleem veel kleiner. Maar online marketing valt gewoon onder de klassieke P van Promotie. Bij Tasmanic beseffen we dit maar al te goed en houden we goed zicht op onze rol in de totale klassieke marketingmix van de 4 P’s Product, Prijs, Plaats en Promotie.
Waar gaat het dan mis?
Het echte marketingwerk is helemaal niet snel en hip. Het vraagt geduld, eindeloos onderzoek, zoeken naar significante zaken en inzichten. Maar alles moet tegenwoordig nu, nu, nu. Ook verzuipen marketeers in de middelen- en mediabrij en zogenaamde typen marketing die ze kunnen gebruiken: van influencermarketing tot viral tot guerilla, van content tot keyword tot relationshipmarketing. En oh ja, er zijn ook nog radio en tv, outdoor en print. Ook is het verleidelijk om achter allerlei zelfverklaarde marketingguru’s aan te lopen of nieuwe technieken en kanalen direct in te zetten zonder gedegen en kritisch onderzoek.
Geïntegreerde campagnes: 57% effectiever
Dat een geïntegreerde mediastrategie werkt, wijst wereldwijd onderzoek van onderzoeksbureau Kantar Millward Brown uit. Kantar Millward Brown is een leidend wereldwijd onderzoeksbureau voor marketing en branding. Een goed geïntegreerde communicatiecampagne over meerdere mediakanalen is 57% effectiever dan campagnes die niet geïntegreerd zijn. Datzelfde onderzoek laat zien dat bedrijven nog volop kansen missen bij het creëren van samenhang en synergie tussen mediakanalen. Veel marketeers vinden dat de strategieën van hun campagnes goed bij elkaar passen. Maar de doelgroep denkt daar toch vaak anders over. Het vereist dan ook veel expertise om campagnes echt effectief te integreren en samenhangend in te zetten.
Never sleep, marketing als continu data-driven proces
Marketing is geen project, marketing is een proces dat nooit klaar is. Het is belangrijk om marketingactiviteiten doorlopend op basis van data te evalueren. Data moeten leidend zijn voor keuzes en het verder optimaliseren van campagnes.
Het bereiken van de juiste mensen, op het juiste moment en met de juiste boodschap: het uitgangspunt van marketing klinkt niet zo complex. Maar om potentiële en bestaande klanten te bereiken, leads te converteren naar omzet en zo bedrijfsdoelen te bereiken, is een flinke dosis inzicht, data, strategie en creativiteit onmisbaar. Waarom die nadruk op data? De mens als homo economicus, als rationeel handelend, bestaat niet. Toch gaan economen hier vaak nog van uit. Veel gedrag is juist irrationeel. Goed marketingonderzoek krijgt dit boven water.
Gerelateerde artikelen
- Marketeer: betekenis & taken in 2025
- Wat is online marketing? Beter zichtbaar op internet met je website
- Online marketingspecialist inschakelen?
- Merkstrategie bepalen: betekenis + voorbeelden & modellen
- Digital marketing: wat is het? & strategieën
- Inbound marketing: Betekenis, strategie & voorbeelden
Vallen de resultaten uit je online marketing tegen?
Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.