Availability heuristic (beschikbaarheidsheuristiek)
De Availability Heuristic is een mentale denkfout op basis van beschikbaarheid. Van dat wat makkelijk beschikbaar is in het brein verwachten we onterecht dat het veel voorkomt of opnieuw voor zal komen.
Lees meerAchoring bias: wat is het? En hoe kun je het gebruiken?
Het krachtige effect van de ‘anchoring bias’ is een niet te onderschatten vooroordeel dat automatisch in ons brein ontstaat. We leggen je uit hoe dit effect klanten beïnvloed in hun koopgedrag en hoe je hier gebruik van kunt maken in je marketing- en prijsstrategieën.
Lees meerEndowment effect: wat is het? + voorbeelden voor ondernemers
Het endowment effect beschrijft hoe klanten meer waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) van hen is, dan aan iets dat (nog) niet van hen is. Dus maak je klanten alvast psychologisch eigenaar van jouw aanbod? Dan leggen ze het moeilijker terug en maak je de kans groter dat ze bij…
Lees meerMere exposure effect: wat is het? + marketingvoorbeelden
Het brein winkelt het liefst bij wat bekend voelt. Het mere exposure effect beschrijft hoe bekende stimuli (gelezen woorden, bekeken afbeeldingen, gehoorde geluiden, etc.) prettiger aanvoelen voor het brein, en daarmee de kans op een aankoop vergroten. Onbekend maakt onbemind, op psychologisch niveau. Wij leggen je uit wat het mere…
Lees meerMimesis, wat kun je ermee in online marketing?
Mimesis is Oudgrieks en betekent: nabootsing, imitatie, nadoen. Het is ook een begrip ontwikkeld door de Franse antropoloog René Girard. Hij constateert dat veel (koop)gedrag niet spontaan is of uit onszelf komt maar een reactie is op wat anderen om ons heen verlangen en doen. Peter Thiel, de eerste grote…
Lees meerOpportunity cost (alternatieve kosten) wat zijn het? En waarom zijn ze belangrijk voor ondernemers?
In deze blogpost gaan we in op het begrip Opportunity Cost. Vaak blijkt dit een ondergeschoven kindje bij directies in het MKB. Maar het is een belangrijke parameter voor het midden- en kleinbedrijf. We leggen uit wat Opportunity Cost precies inhoudt en hoe het een rol speelt in online marketing.
Lees meerLeadgeneratie voor B2B. Wat is het? Hoe krijg je meer leads?
In de b2b-markt is online vindbaarheid cruciaal. In deze markt oriënteren bedrijven zich immers uitgebreid online. Door online goed vindbaar te zijn tijdens dit oriëntatieproces, stijgt de kans dat zij klant worden. Door vervolgens slim in te zetten op online leadgeneratie valt er heel veel te winnen. Dit artikel beschrijft…
Lees meerBranded search: Bieden op eigen merknaam en die van de concurrent
Bieden op je eigen merknaam wordt door mkb-ondernemers nogal eens aangeduid als weggegooid geld. Op onze eigen merknaam staan we organisch (onbetaald) al bovenaan dus waarom zouden we betalen om daar te staan? Maar wat als een concurrent ook op jouw merknaam biedt? Wat doe je dan?
Lees meerPhysical availability: maak je merk makkelijk te vinden én te kopen
Kunnen potentiële klanten je merk makkelijk vinden en kopen als ze dat willen? Dat is physical availability. Het (her)kennen van en denken aan je merk in een koopsituatie heet mental availability. Samen staan ze aan de basis van merkgroei.
Lees meerMental availability/Brand salience: cruciaal voor merkgroei
In 2010 Schreef professor Byron Sharp een baanbrekend wetenschappelijk marketing boek: ‘How Brands Grow’. Sharp (what’s in a name?) gooide menig heilig huisje omver en de impact daarvan resoneert nog steeds na in marketingland. Inmiddels is deel 2 uit ‘How Brands Grow, Part 2’. In beide boeken spelen 2 zaken…
Lees meer