logo Performancescan images

Blog voor ondernemers

Op onze blog delen wij onze kennis over strategie, marketing & optimalisatie zodat ondernemers er direct wat aan hebben.

Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 27 januari 2023

Niek van Son

Availability heuristic (beschikbaarheidsheuristiek)

De Availability Heuristic is een mentale denkfout op basis van beschikbaarheid. Van dat wat makkelijk beschikbaar is in het brein verwachten we onterecht dat het veel voorkomt of opnieuw voor zal komen.

Lees meer
Anchoring Bias
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 31 oktober 2022

Niek van Son

Achoring bias: wat is het? En hoe kun je het gebruiken?

Het krachtige effect van de ‘anchoring bias’ is een niet te onderschatten vooroordeel dat automatisch in ons brein ontstaat. We leggen je uit hoe dit effect klanten beïnvloed in hun koopgedrag en hoe je hier gebruik van kunt maken in je marketing- en prijsstrategieën.

Lees meer
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 20 oktober 2022

Niek van Son

Endowment effect: wat is het? + voorbeelden voor ondernemers

Het endowment effect beschrijft hoe klanten meer waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) van hen is, dan aan iets dat (nog) niet van hen is. Dus maak je klanten alvast psychologisch eigenaar van jouw aanbod? Dan leggen ze het moeilijker terug en maak je de kans groter dat ze bij…

Lees meer
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 20 oktober 2022

Niek van Son

Mere exposure effect: wat is het? + marketingvoorbeelden

Het brein winkelt het liefst bij wat bekend voelt. Het mere exposure effect beschrijft hoe bekende stimuli (gelezen woorden, bekeken afbeeldingen, gehoorde geluiden, etc.) prettiger aanvoelen voor het brein, en daarmee de kans op een aankoop vergroten. Onbekend maakt onbemind, op psychologisch niveau. Wij leggen je uit wat het mere…

Lees meer
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 7 oktober 2022

Niek van Son

Mimesis, wat kun je ermee in online marketing?

Mimesis is Oudgrieks en betekent: nabootsing, imitatie, nadoen. Het is ook een begrip ontwikkeld door de Franse antropoloog René Girard. Hij constateert dat veel (koop)gedrag niet spontaan is of uit onszelf komt maar een reactie is op wat anderen om ons heen verlangen en doen. Peter Thiel, de eerste grote…

Lees meer
Strategie

Geschreven door Niek van Son MSc op 30 september 2022

Niek van Son

Opportunity cost (alternatieve kosten) wat zijn het? En waarom zijn ze belangrijk voor ondernemers?

In deze blogpost gaan we in op het begrip Opportunity Cost. Vaak blijkt dit een ondergeschoven kindje bij directies in het MKB. Maar het is een belangrijke parameter voor het midden- en kleinbedrijf. We leggen uit wat Opportunity Cost precies inhoudt en hoe het een rol speelt in online marketing.

Lees meer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 28 september 2022

Niek van Son

Leadgeneratie voor B2B. Wat is het? Hoe krijg je meer leads?

In de b2b-markt is online vindbaarheid cruciaal. In deze markt oriënteren bedrijven zich immers uitgebreid online. Door online goed vindbaar te zijn tijdens dit oriëntatieproces, stijgt de kans dat zij klant worden. Door vervolgens slim in te zetten op online leadgeneratie valt er heel veel te winnen. Dit artikel beschrijft…

Lees meer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 22 juli 2022

Niek van Son

Branded search: Bieden op eigen merknaam en die van de concurrent

Bieden op je eigen merknaam wordt door mkb-ondernemers nogal eens aangeduid als weggegooid geld. Op onze eigen merknaam staan we organisch (onbetaald)  al bovenaan dus waarom zouden we betalen om daar te staan? Maar wat als een concurrent ook op jouw merknaam biedt? Wat doe je dan?

Lees meer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 15 juli 2022

Niek van Son

Physical availability: maak je merk makkelijk te vinden én te kopen

Kunnen potentiële klanten je merk makkelijk vinden en kopen als ze dat willen? Dat is physical availability. Het (her)kennen van en denken aan je merk in een koopsituatie heet mental availability. Samen staan ze aan de basis van merkgroei.

Lees meer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 15 juli 2022

Niek van Son

Mental availability/Brand salience: cruciaal voor merkgroei

In 2010 Schreef professor Byron Sharp een baanbrekend wetenschappelijk marketing boek: ‘How Brands Grow’. Sharp (what’s in a name?) gooide menig heilig huisje omver en de impact daarvan resoneert nog steeds na in marketingland. Inmiddels is deel 2 uit ‘How Brands Grow, Part 2’. In beide boeken spelen 2 zaken…

Lees meer

Diensten die uw bedrijf laten groeien

Benieuwd wat haalbare doelstellingen zijn voor uw bedrijf?

Bekijk onze diensten

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.