logo Performancescan images

Blog voor ondernemers

Op onze blog delen wij onze kennis over strategie, marketing & optimalisatie zodat ondernemers er direct wat aan hebben.

Zeigarnik Effect
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 6 oktober 2023

Niek van Son

Het Zeigarnik effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Wie A zegt, wil ook B zeggen. Met andere woorden: Als je eenmaal ergens aan begonnen bent, wil je het ook afmaken. Dit principe ligt ten grondslag aan het Zeigarnik-effect. Ontdek in dit artikel wat dit effect is en hoe je het effectief inzet als ondernemer.

Lees meer
Bandwagon Effect
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 29 september 2023

Niek van Son

Het Bandwagon-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips

Mensen hebben vaak de neiging om de massa te volgen, soms zelfs als het indruist tegen hun eigen overtuigingen. Ze haken eenvoudigweg aan bij de ‘bandwagon’. Maar wat houdt het bandwagon-effect precies in, en hoe kun je dit als mkb-ondernemer strategisch benutten om je bedrijf te laten groeien?

Lees meer
Baader-Meinhof fenomeen / Frequency Illusion
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 8 september 2023

Niek van Son

Het Baader-Meinhof fenomeen (frequency illusion): definitie, voorbeelden en praktische tips

Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In dit artikel ontdekken mkb-ondernemers hoe dit fenomeen hun zakelijke keuzes kan beïnvloeden en wat ze er praktisch mee kunnen.

Lees meer
Cognitieve dissonantie
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 25 augustus 2023

Niek van Son

Cognitieve dissonantie: Definitie, voorbeelden & toepassen in marketing

Cognitieve dissonantie, een term geïntroduceerd in de jaren 50 van de vorige eeuw, beschrijft het ongemakkelijke gevoel dat ontstaat wanneer iemand wordt geconfronteerd met tegenstrijdige overtuigingen of gedragingen. Deze mentale spanning kan onbewust leiden tot keuzes en acties die niet altijd rationeel zijn. In dit artikel duiken we dieper in…

Lees meer
Halo effect
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 18 augustus 2023

Niek van Son

Het Halo effect: wat is het en hoe gebruik je het in marketing?

“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk”. Als mkb-ondernemer kan dit effect je kansen op succes verhogen, maar het kan ook blinde vlekken creëren. In dit artikel duiken we dieper in de nuances van het halo-effect en de invloed ervan op je zakelijke beslissingen.

Lees meer
Framing effect
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 11 augustus 2023

Niek van Son

Framing effect: wat is het en hoe gebruik je het in marketing?

Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: van strategieën voor marktpenetratie tot prijsstelling en personeelsmanagement. Maar ben je je ervan bewust dat de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, de beslissingen die je neemt aanzienlijk kan beïnvloeden, zelfs als de onderliggende feiten onveranderd blijven? Het framing effect, een bekend fenomeen in de gedragspsychologie,…

Lees meer
Confirmation bias
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 28 juli 2023

Niek van Son

Confirmation bias: definitie, voorbeelden en praktische tips voor ondernemers

Jouw klant heeft graag gelijk. Maar jij ook. Dat zul je vast niet tegenspreken. Dat komt omdat we allemaal ‘last’ hebben van de confirmation bias. Wat houd dat in en hoe kun je er rekening mee houden als ondernemer?

Lees meer
UA - Duning Kruger Effect
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 21 juli 2023

Niek van Son

Het Dunning-Kruger effect uitgelegd voor ondernemers

Heb je wel eens meegemaakt dat iemand vol overtuiging iets vertelde wat helemaal niet klopte?  Had jij toevallig echt verstand van het onderwerp en degene die het vertelde een heel stuk minder? Dan had deze persoon in kwestie waarschijnlijk last van het Dunning-Kruger effect. Lees verder als je als ondernemer…

Lees meer
Wat is een cognitieve bias
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 30 juni 2023

Niek van Son

Wat is een cognitieve bias? + veel voorbeelden

Als ondernemer kunnen beslissingen grote gevolgen hebben. Je neemt belangrijke beslissingen daarom op een rationele manier. Toch? Nee helaas, ook ondernemers zijn mensen en die worden door cognitieve biases beïnvloed. Leer daarom de belangrijkste cognitieve biases (her)kennen en doe er je voordeel mee, je klanten worden er ook door beïnvloed.

Lees meer
UA - Distinctive Brand Assets
Branding

Geschreven door Niek van Son MSc op 22 juni 2023

Niek van Son

Distinctive Brand Assets (DBA’s): Definitie en tips

Als merk wil je een onuitwisbare indruk achterlaten. Natuurlijk doe je dat door je klantenservice op orde te hebben, een superieur product te maken of uitstekende voorwaarden te bieden, maar Distinctive Brand Assets (DBA’s) helpen je ook je merkidentiteit te versterken. Wij vertellen ondernemers graag hoe!

Lees meer

Diensten die uw bedrijf laten groeien

Benieuwd wat haalbare doelstellingen zijn voor uw bedrijf?

Bekijk onze diensten

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.