Het Zeigarnik effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Wie A zegt, wil ook B zeggen. Met andere woorden: Als je eenmaal ergens aan begonnen bent, wil je het ook afmaken. Dit principe ligt ten grondslag aan het Zeigarnik-effect. Ontdek in dit artikel wat dit effect is en hoe je het effectief inzet als ondernemer.
Lees meerHet Bandwagon-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Mensen hebben vaak de neiging om de massa te volgen, soms zelfs als het indruist tegen hun eigen overtuigingen. Ze haken eenvoudigweg aan bij de ‘bandwagon’. Maar wat houdt het bandwagon-effect precies in, en hoe kun je dit als mkb-ondernemer strategisch benutten om je bedrijf te laten groeien?
Lees meerHet Baader-Meinhof fenomeen (frequency illusion): definitie, voorbeelden en praktische tips
Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In dit artikel ontdekken mkb-ondernemers hoe dit fenomeen hun zakelijke keuzes kan beïnvloeden en wat ze er praktisch mee kunnen.
Lees meerCognitieve dissonantie: Definitie, voorbeelden & toepassen in marketing
Cognitieve dissonantie, een term geïntroduceerd in de jaren 50 van de vorige eeuw, beschrijft het ongemakkelijke gevoel dat ontstaat wanneer iemand wordt geconfronteerd met tegenstrijdige overtuigingen of gedragingen. Deze mentale spanning kan onbewust leiden tot keuzes en acties die niet altijd rationeel zijn. In dit artikel duiken we dieper in…
Lees meerHet Halo effect: wat is het en hoe gebruik je het in marketing?
“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk”. Als mkb-ondernemer kan dit effect je kansen op succes verhogen, maar het kan ook blinde vlekken creëren. In dit artikel duiken we dieper in de nuances van het halo-effect en de invloed ervan op je zakelijke beslissingen.
Lees meerFraming effect: wat is het en hoe gebruik je het in marketing?
Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: van strategieën voor marktpenetratie tot prijsstelling en personeelsmanagement. Maar ben je je ervan bewust dat de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, de beslissingen die je neemt aanzienlijk kan beïnvloeden, zelfs als de onderliggende feiten onveranderd blijven? Het framing effect, een bekend fenomeen in de gedragspsychologie,…
Lees meerConfirmation bias: definitie, voorbeelden en praktische tips voor ondernemers
Jouw klant heeft graag gelijk. Maar jij ook. Dat zul je vast niet tegenspreken. Dat komt omdat we allemaal ‘last’ hebben van de confirmation bias. Wat houd dat in en hoe kun je er rekening mee houden als ondernemer?
Lees meerHet Dunning-Kruger effect uitgelegd voor ondernemers
Heb je wel eens meegemaakt dat iemand vol overtuiging iets vertelde wat helemaal niet klopte? Had jij toevallig echt verstand van het onderwerp en degene die het vertelde een heel stuk minder? Dan had deze persoon in kwestie waarschijnlijk last van het Dunning-Kruger effect. Lees verder als je als ondernemer…
Lees meerWat is een cognitieve bias? + veel voorbeelden
Als ondernemer kunnen beslissingen grote gevolgen hebben. Je neemt belangrijke beslissingen daarom op een rationele manier. Toch? Nee helaas, ook ondernemers zijn mensen en die worden door cognitieve biases beïnvloed. Leer daarom de belangrijkste cognitieve biases (her)kennen en doe er je voordeel mee, je klanten worden er ook door beïnvloed.
Lees meerDistinctive Brand Assets (DBA’s): Definitie en tips
Als merk wil je een onuitwisbare indruk achterlaten. Natuurlijk doe je dat door je klantenservice op orde te hebben, een superieur product te maken of uitstekende voorwaarden te bieden, maar Distinctive Brand Assets (DBA’s) helpen je ook je merkidentiteit te versterken. Wij vertellen ondernemers graag hoe!
Lees meer