logo Performancescan images

Blog voor ondernemers

Op onze blog delen wij onze kennis over strategie, marketing & optimalisatie zodat ondernemers er direct wat aan hebben.

Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 20 oktober 2022

Niek van Son

Mere exposure effect: betekenis & voorbeelden

Het brein winkelt het liefst bij wat bekend voelt. Het mere exposure effect beschrijft hoe bekende stimuli (gelezen woorden, bekeken afbeeldingen, gehoorde geluiden, etc.) prettiger aanvoelen voor het brein, en daarmee de kans op een aankoop vergroten. Onbekend maakt onbemind, op psychologisch niveau. Wij leggen je uit wat het mere…

Lees meer
Biases

Geschreven door Niek van Son MSc op 7 oktober 2022

Niek van Son

Mimesis: betekenis & wat kun je ermee in online marketing?

Mimesis is Oudgrieks en betekent: nabootsing, imitatie, nadoen. Het is ook een begrip ontwikkeld door de Franse antropoloog René Girard. Hij constateert dat veel (koop)gedrag niet spontaan is of uit onszelf komt maar een reactie is op wat anderen om ons heen verlangen en doen. Peter Thiel, de eerste grote…

Lees meer
Strategie

Geschreven door Niek van Son MSc op 30 september 2022

Niek van Son

Opportunity cost (opportuniteitskosten): definitie & het belang voor ondernemers

In deze blogpost gaan we in op het begrip Opportunity Cost. Vaak blijkt dit een ondergeschoven kindje bij directies in het MKB. Maar het is een belangrijke parameter voor het midden- en kleinbedrijf. We leggen uit wat Opportunity Cost precies inhoudt en hoe het een rol speelt in online marketing.

Lees meer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 28 september 2022

Niek van Son

Leadgeneratie in b2b: Hoe krijg je meer leads?

In de b2b-markt is online vindbaarheid cruciaal. In deze markt oriënteren bedrijven zich immers uitgebreid online. Door online goed vindbaar te zijn tijdens dit oriëntatieproces, stijgt de kans dat zij klant worden. Door vervolgens slim in te zetten op online leadgeneratie valt er heel veel te winnen. Dit artikel beschrijft…

Lees meer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 22 juli 2022

Niek van Son

Branded search: adverteren op eigen merknaam en van de concurrent?

Bieden op je eigen merknaam wordt door mkb-ondernemers nogal eens aangeduid als weggegooid geld. Op onze eigen merknaam staan we organisch (onbetaald)  al bovenaan dus waarom zouden we betalen om daar te staan? Maar wat als een concurrent ook op jouw merknaam biedt? Wat doe je dan?

Lees meer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 15 juli 2022

Niek van Son

Physical availability: maak je merk makkelijk te vinden én te kopen

Kunnen potentiële klanten je merk makkelijk vinden en kopen als ze dat willen? Dat is physical availability. Het (her)kennen van en denken aan je merk in een koopsituatie heet mental availability. Samen staan ze aan de basis van merkgroei.

Lees meer
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 15 juli 2022

Niek van Son

Mental availability (brand salience): cruciaal voor merkgroei

In 2010 Schreef professor Byron Sharp een baanbrekend wetenschappelijk marketing boek: ‘How Brands Grow’. Sharp (what’s in a name?) gooide menig heilig huisje omver en de impact daarvan resoneert nog steeds na in marketingland. Inmiddels is deel 2 uit ‘How Brands Grow, Part 2’. In beide boeken spelen 2 zaken…

Lees meer
Rente-op-rente effect in online marketing
Strategie

Geschreven door Niek van Son MSc op 14 juni 2022

Niek van Son

Rente-op-rente effect in online marketing, hoe werkt dat?

Wanneer online marketing wordt ingezet als kanaal om een strategisch concurrentievoordeel te behalen is een continu proces van stap-voor-stap-verbeteringen nodig. Verbetering op verbetering is als rente-op-rente ofwel compound interest. Verbetering op verbetering realiseren betekent uiteindelijk exponentieel groeien.

Lees meer
Black Swan Nassim Taleb
Modellen

Geschreven door Niek van Son MSc op 22 april 2022

Niek van Son

Black Swan – Nassim Taleb: Event & toepassing in marketing

De zwarte zwaan bestond niet. Totdat de eerste gespot werd. De zwarte zwaan staat voor een hoogst onwaarschijnlijk event dat toch gebeurt. Vrijwel alle echt belangrijke gebeurtenissen in de wereld zijn zwarte zwanen. In dit artikel lees je wat je hieraan hebt in jouw bedrijf of organisatie.

Lees meer
Risicospreiding marketingkanalen
Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 25 maart 2022

Niek van Son

Risicospreiding: haal omzet uit meerdere duurzame marketingkanalen

Marketing kent vele kanalen om prospects en klanten te bereiken. In B2B zijn dat vaak: het eigen netwerk, referrals (word of mouth), beurzen, vakmedia. Online zijn er vele kanalen: social media zoals Facebook, Instagram en YouTube, TikTok, Linkedin, digitale nieuwsbrieven, Google Ads, Google organisch, en nog veel meer. Welk kanaal…

Lees meer

Diensten die uw bedrijf laten groeien

Benieuwd wat haalbare doelstellingen zijn voor uw bedrijf?

Bekijk onze diensten

Vallen de resultaten uit je online marketing tegen?

Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.