Bounded rationality: definitie, voorbeelden en praktische tips
Als ondernemer moet u dagelijks tientallen beslissingen nemen. Van kleine keuzes over kantoorbenodigdheden tot strategische beslissingen over investeringen of personeelsbeleid. In een ideale wereld zou u voor elke beslissing alle beschikbare informatie kunnen analyseren en de perfect rationele keuze maken. Maar de realiteit is anders: u heeft beperkte tijd, beperkte…
Lees meerRepresentativeness heuristic: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: Een nieuwe werknemer binnenkomt die precies lijkt op je meest succesvolle verkoper ooit. Je voorspelt meteen dat hij een toppertje gaat worden. Of een potentiële klant die eruitziet als je ideale doelgroep - je bent al overtuigd van een deal. Maar let op: je brein speelt je…
Lees meerAttentional bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe leverancier voor je bedrijf. Je hebt twee potentiële kandidaten gevonden. De eerste leverancier heeft een indrukwekkende website vol met lovende klantrecensies. De tweede leverancier is nieuw in de markt en heeft nog maar weinig online feedback. Ondanks dat de tweede…
Lees meerAction bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je hebt een belangrijke presentatie voor een potentiële klant, maar de technologie werkt niet mee. Uit frustratie blijf je herhaaldelijk de presentatie opnieuw opstarten, ondanks dat het probleem blijft bestaan. Dit is een klassiek voorbeeld van action bias: de neiging om actie te ondernemen, ook al is…
Lees meerAffect heuristic: definitie, voorbeelden en praktische tips
Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft gespeeld. Deze cognitieve bias kan zowel grote als kleine oordelen en besluiten beïnvloeden. Als ondernemer is het cruciaal om je…
Lees meerAmbiguity effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de kans mis om tijd en geld te besparen of te profiteren van een hele creatieve uitkomst. Hebben ze wellicht last…
Lees meerCommitment bias: Definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf je doorgaan met investeren in dit product, gedreven door de hoop dat het uiteindelijk zal aanslaan.
Lees meerPriming effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in je mandje naar buiten komt. Dit is een bekend voorbeeld van het priming effect. In dit artikel verkennen we hoe…
Lees meerNostalgia effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Je loopt in de winkel en plots zie, ruik of hoor je iets wat je met warme gevoelens terug doet denken aan een fijne tijd in je leven. Je hebt er onbewust zelfs geld voor over om dat gevoel vaker te ervaren. Pure nostalgie! Ondernemers kunnen gebruik maken van dit…
Lees meer