
Wat is copyright© / auteursrecht?
Als je een artikel hebt geschreven, een foto of video hebt gemaakt of een kunstwerk hebt geschilderd, dan heb je op deze werken het auteursrecht of copyright. Het auteursrecht beschermt alle originele werken die jouw persoonlijke stempel als maker dragen. Werk dat onder het auteursrecht valt, mag zonder jouw toestemming…
Lees meer
Merkinbreuk: wat doe je bij inbreuk op merkenrecht?
Na jaren hard werken heb je eindelijk een sterk merk gebouwd. Een merk dat je doelgroep kent en waardeert en wat nog altijd groeit. Het laatste wat je dan wilt, is dat iemand anders een merknaam gaat gebruiken die erg op die van jou lijkt en die voor verwarring zorgt…
Lees meer
Intellectueel eigendom: Wat is het? + vastleggen & beschermen
Als jij iets maakt of uitvindt, dan is die creatie jouw intellectueel eigendom. De kans bestaat natuurlijk dat anderen ook willen meeprofiteren van jouw succes. Daarom is het heel belangrijk dat je je intellectueel eigendom beschermt. Zo kunnen anderen er niet zonder jouw toestemming met je idee vandoor gaan.
Lees meer
Self serving bias: betekenis & voorbeelden
Als ondernemers staan we voortdurend voor belangrijke beslissingen en evaluaties. We analyseren onze prestaties, sturen bij waar nodig en maken plannen voor de toekomst. Maar hoe objectief zijn we eigenlijk in deze beoordelingen? Wanneer een product succesvol is, concluderen we al snel dat dit komt door ons uitstekende marktinzicht. Maar…
Lees meer
Just-world hypothesis: betekenis & voorbeelden
Jij gelooft dat hard werk en toewijding automatisch leiden tot succes. Een geruststellende gedachte, toch? Maar wat als deze overtuiging - bekend als de 'just-world hypothesis' of rechtvaardige-wereldhypothese - ons begrip van zakelijk succes en falen vertroebelt?
Lees meer
Bounded rationality (begrensde rationaliteit): betekenis & voorbeelden
Als ondernemer moet u dagelijks tientallen beslissingen nemen. Van kleine keuzes over kantoorbenodigdheden tot strategische beslissingen over investeringen of personeelsbeleid. In een ideale wereld zou u voor elke beslissing alle beschikbare informatie kunnen analyseren en de perfect rationele keuze maken. Maar de realiteit is anders: u heeft beperkte tijd, beperkte…
Lees meer
Representativeness heuristic: betekenis & voorbeelden van deze bias
Stel je voor: Een nieuwe werknemer binnenkomt die precies lijkt op je meest succesvolle verkoper ooit. Je voorspelt meteen dat hij een toppertje gaat worden. Of een potentiële klant die eruitziet als je ideale doelgroep - je bent al overtuigd van een deal. Maar let op: je brein speelt je…
Lees meer
Attentional bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe leverancier voor je bedrijf. Je hebt twee potentiële kandidaten gevonden. De eerste leverancier heeft een indrukwekkende website vol met lovende klantrecensies. De tweede leverancier is nieuw in de markt en heeft nog maar weinig online feedback. Ondanks dat de tweede…
Lees meer
Action bias: betekenis & voorbeelden in marketing
Stel je voor: je hebt een belangrijke presentatie voor een potentiële klant, maar de technologie werkt niet mee. Uit frustratie blijf je herhaaldelijk de presentatie opnieuw opstarten, ondanks dat het probleem blijft bestaan. Dit is een klassiek voorbeeld van action bias: de neiging om actie te ondernemen, ook al is…
Lees meer
Affect heuristic: betekenis & voorbeelden in marketing
Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft gespeeld. Deze cognitieve bias kan zowel grote als kleine oordelen en besluiten beïnvloeden. Als ondernemer is het cruciaal om je…
Lees meer