Artikelen over Marketing
Marketing is vakgebied waar ontzettend veel mensen de klok van hebben horen luiden, maar eigenlijk niemand weet waar de klepel hangt. Wij proberen in onze artikelen wetenschappelijk bewezen marketingmethoden begrijpelijk en bruikbaar te maken voor mkb-ondernemers.
Daarmee kunnen zij betere commerciële beslissingen nemen en daardoor sneller groeien.
Het Zeigarnik effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Wie A zegt, wil ook B zeggen. Met andere woorden: Als je eenmaal ergens aan begonnen bent, wil je het ook afmaken. Dit principe ligt ten grondslag aan het Zeigarnik-effect.…
Lees meerHet Bandwagon-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Mensen hebben vaak de neiging om de massa te volgen, soms zelfs als het indruist tegen hun eigen overtuigingen. Ze haken eenvoudigweg aan bij de ‘bandwagon’. Maar wat houdt het…
Lees meerHet Baader-Meinhof fenomeen (frequency illusion): definitie, voorbeelden en praktische tips
Heb je ooit een nieuwe auto gekocht of overwogen en plotseling lijkt iedereen hetzelfde model te rijden? Dit is geen toeval; het is het Baader-Meinhof fenomeen aan het werk. In…
Lees meerCognitieve dissonantie: Definitie, voorbeelden & toepassen in marketing
Cognitieve dissonantie, een term geïntroduceerd in de jaren 50 van de vorige eeuw, beschrijft het ongemakkelijke gevoel dat ontstaat wanneer iemand wordt geconfronteerd met tegenstrijdige overtuigingen of gedragingen. Deze mentale…
Lees meerHet Halo effect: wat is het en hoe gebruik je het in marketing?
“Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk”. Als mkb-ondernemer kan dit effect je kansen op succes verhogen, maar het kan ook blinde vlekken creëren. In dit artikel…
Lees meerFraming effect: wat is het en hoe gebruik je het in marketing?
Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: van strategieën voor marktpenetratie tot prijsstelling en personeelsmanagement. Maar ben je je ervan bewust dat de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, de beslissingen die je…
Lees meerConfirmation bias: definitie, voorbeelden en praktische tips voor ondernemers
Jouw klant heeft graag gelijk. Maar jij ook. Dat zul je vast niet tegenspreken. Dat komt omdat we allemaal ‘last’ hebben van de confirmation bias. Wat houd dat in en…
Lees meerHet Dunning-Kruger effect uitgelegd voor ondernemers
Heb je wel eens meegemaakt dat iemand vol overtuiging iets vertelde wat helemaal niet klopte? Had jij toevallig echt verstand van het onderwerp en degene die het vertelde een heel…
Lees meerWat is een cognitieve bias? + veel voorbeelden
Als ondernemer kunnen beslissingen grote gevolgen hebben. Je neemt belangrijke beslissingen daarom op een rationele manier. Toch? Nee helaas, ook ondernemers zijn mensen en die worden door cognitieve biases beïnvloed.…
Lees meerDistinctive Brand Assets (DBA’s): Definitie en tips
Als merk wil je een onuitwisbare indruk achterlaten. Natuurlijk doe je dat door je klantenservice op orde te hebben, een superieur product te maken of uitstekende voorwaarden te bieden, maar…
Lees meerLaat jouw bedrijf kansen liggen?
Vraag onze vrijblijvende performancescan aan