Introductie
Je vrienden geven een feestje! Je kijkt in je agenda en ziet dat je die avond al een ander feestje hebt. Een onaangenaam gevoel bekruipt je. Wat nu als dit feestje leuker wordt dan het feestje dat je al had staan? Of als er iets gebeurt waar je graag bij had willen zijn? Dit gevoel noemen we FOMO: de angst om dingen te missen. Een fenomeen dat menig marketeer in zijn of haar voordeel gebruikt. Hoe speel jij hier als ondernemer handig op in?
Wat betekent FOMO?
FOMO is een afkorting voor Fear Of Missing Out, een term geïntroduceerd door Patrick J. McGinnis (McGinnis, 2004). Het is de angst om een leuke situatie of belangrijke informatie te missen door er niet bij te zijn. Als je niet aanwezig bent, kun je geen deel uitmaken van de ervaring die je leven wellicht beter maakt. Bovendien kun je dit achteraf niet meer inhalen of goedmaken.
Dit kan leiden tot gevoelens als angst, verdriet, woede of je buitengesloten voelen. De betekenis van FOMO werd in 1996 al beschreven door Dan Herman (Herman, 2000).
FOMO is een onderwerp dat de laatste jaren vaker onderzocht wordt door psychologen en dat pas sinds de huidige belevenismaatschappij een naam gekregen heeft. Er wordt vaak gedacht dat FOMO een typisch millennial probleem is, maar dat is niet zo. Het gevoel dat hoe goed je het ook hebt, er altijd iemand is die het beter heeft, is van alle leeftijden (Barry & Wong, 2020). Door internet en sociale media is FOMO echter wel toegenomen. Vroeger wist je niet meer dan wat de mensen in je directe omgeving hadden of wat je in de krant las. Nu zie je wat mensen in alle uithoeken van de wereld hebben en kunnen. Daarom is de FOMO betekenis steeds bekender.
Voorbeelden in de praktijk waarbij je last kunt hebben van FOMO:
- Je hebt net een interessante webinar bekeken. Aan het einde komt een ‘unieke’ actieprijs in beeld. Wanneer je binnen 24 uur besluit om de volledige cursus te kopen, profiteer je van een speciale prijs.
- De eerste 250 mensen die kaartjes kopen voor het evenement krijgen er een leuke goodiebag bij.
- Bij een meet & greet is er maar plek voor 50 mensen.
- Al je collega’s kunnen aanstaande vrijdag bij de vrijmibo zijn en het belooft een gezellige boel te worden. Jij hebt een etentje van de sportvereniging dat al op tijd begint.
- Wanneer het lukt om woensdagmiddag bij de rondleiding te zijn, krijg je een uniek kijkje achter de schermen. Daar zul je dan wel wat eerder gemaakte afspraken voor moeten verzetten.
- Je hebt continu het gevoel dat je door je Facebook of Instagram tijdlijn moet scrollen om geen belangrijke berichten te missen.
- Al je vrienden hebben de nieuwste iPhone aangeschaft, nu kun jij toch niet achterblijven?
Hoe ontstaat FOMO?
Sociale media spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. FOMO wordt vaker gekoppeld aan obsessief gedrag met betrekking tot sociale media en internetgebruik (Fioravanti et al.,2021). Je ziet op sociale media bij influencers bijvoorbeeld de nieuwste gadgets voorbijkomen en dan wil je die ook hebben. Maar op sociale media lijkt het gras altijd groener bij de buren, omdat er vaak alleen de beste momenten gepost worden: van een goed gelukte maaltijd tot een gazillion volgers. Hierdoor ontstaat een onrealistisch beeld van de realiteit.
Mensen die vaak FOMO ervaren worden ook wel maximizers genoemd: mensen die alles uit het leven willen halen (Schwartz, 2004). Mensen die minder zelfvertrouwen hebben, minder tevreden zijn over hun leven of op zoek zijn naar meer autonomie hebben een grotere kans op FOMO (Przybylski et al, 2013). FOMO is ook een vorm van keuzestress (Schwartz, 2004). De angst om de verkeerde keuze te maken wordt groter doordat er in de huidige tijd meer en meer keuzemogelijkheden zijn en je geen spijt wilt hebben van de verkeerde keuze. FOMO is dan ook een vorm van verliesaversie.
Hoe kun je gebruikmaken van FOMO?
Als ondernemer kun je het gevoel van FOMO via marketing aanwakkeren om de vraag naar een bepaald product of een dienst op te drijven. Een aantal manieren van FOMO advertising:
- Plaats regelmatig op sociale media afbeeldingen van mensen die overduidelijk plezier hebben van een product.
- Zet een bekend populair persoon in om een product of dienst te promoten. Zo’n rolmodel wil je volgen!
- Laat een aantrekkelijke actie slechts een beperkte tijd geldig zijn. Als je nu geen actie onderneemt, loop je de aanbieding mis!
- Bied bij aankoop van een product een uitbreiding aan voor een scherpere prijs. Koop bijvoorbeeld een entreekaartje voor vandaag of sluit meteen een jaarabonnement af, voor slechts een relatief klein bedrag meer dan de kosten van een kaartje.
- Vermeld in een webshop hoeveel mensen op dit moment naar het product kijken of hoeveel er nog van op voorraad zijn. Don’t be late!
- Maak gebruik van pop-ups of notificaties om bij gebruikers het idee te wekken dat er iets gebeurt waar ze bij willen zijn.
- Kondig een evenement ruim van tevoren aan en tel af naar dat moment: hier wil je bij zijn!
- Maak live content die alleen op dat moment te bekijken is. Dat zorgt voor exclusiviteit.
- Zet regelmatig ephemeral content (stories) in: ‘snackcontent’ die maar 24 uur beschikbaar blijft.
Bronnen
Barry, C.T. & Wong, M. Y. (2020). “Fear of missing out (FoMO): A generational phenomenon or an individual difference?” Journal of Social and Personal Relationships.
Fioravanti, G., Casale, S., Bocci Benucci, S., Prostamo, A., Falone, A., Ricca, V. & Rotella, F. (2021). “Fear of missing out and social networking sites use and abuse: A meta-analysis” Computers in Human Behavior.
Herman, Dan (2000-05-01). “Introducing short-term brands: a new branding tool for a new customer reality”. Journal of Brand Management.
Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). “Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out“. Computers in Human Behavior.
Schwartz, Barry (2004). “5“. The Paradox of Choice. New York, United States: Harper Perennial.
“Social Theory at HBS: McGinnis’ Two FO’s” The Harbus. 10 May 2004
Laat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.