logo Performancescan images

Google E-E-A-T: wat is het en tips om je SEO te verbeteren

Marketing

Geschreven door Edon van Asseldonk MSc op 15 juni 2023

Edon van Asseldonk

Voor het laatste bijgewerkt op 18 november 2024

Sinds december 2022 heeft Google een vierde pijler toegevoegd aan E-A-T, waardoor het nu bekendstaat als Google E-E-A-T. In dit artikel leggen we je uit wat het is en wat de vier pijlers zijn en hoe je het kan gebruiken om de SEO van je website te verbeteren. 

Wat is Google E-A-T?

E-A-T is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trust. Deze term is door Google zelf gecreëerd en verschillende Google updates waren gericht op E-A-T, waarvan de medic update de bekendste was.

Wat is Googles nieuwe E-E-A-T (ook wel Double-E-A-T genoemd)?

Google gaf in december 2022 aan dat E-A-T een toevoeging gaat krijgen: Experience. Het is dan ook voortaan onderdeel van de Search Rater Guidelines (Google, 2022a). Hierbij gaat het om de experience (ervaring) over een bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan een review van een persoon die het product daadwerkelijk gebruikt/heeft gebruikt en een review van iemand die het product nooit heeft aangeraakt. Google zal een voorkeur hebben voor het eerste natuurlijk.

Waarom is E-E-A-T relevant?

Google is constant bezig met het verbeteren van zijn zoekmachine, zo zijn er 5.150 verbeteringen ingevoerd in 2021. Google voert deze wijzigingen door om de zoekmachines beter te maken voor de gebruikers, en ervoor te zorgen dat ze relevante en hoge kwaliteit informatie vinden die aansluit bij de zoekintentie (Google, 2022b).

Om te controleren of de zoekmachines de relevante en hoge kwaliteit informatie bieden aan de gebruikers van Google, heeft Google ongeveer 16.000 Search Quality Raters (kwaliteitsbeoordelaars voor de zoekmachine) in dienst. Zij voeren miljoen voorbeeld zoekopdrachten uit en beoordelen de kwaliteit van de resultaten. Hiervoor maken ze gebruik van de Search Quality Rating guidelines (Google, 2022b). Als je dit ooit doorgenomen hebt is je ongetwijfeld opgevallen dat het draait om E-E-A-T. De kwaliteitsbeoordelaars maken dus gebruik van Googles E-E-A-T om te beoordelen of de zoekresultaten als relevant en hoge kwaliteit beoordeeld kunnen worden. 

Belangrijk om te weten: Google (2022a) geeft duidelijk aan dat E-E-A-T wordt gebruikt door de kwaliteitsbeoordelaars van Google als feedback voor het evalueren van de performance van search ranking systems en niet direct invloed heeft op je ranking. Dit houdt in dat ze het ranking systeem voor zoeken proberen te optimaliseren aan de hand van E-E-A-T. Als je dus een website hebt die niet in lijn is met de pijlers van E-E-A-T, kan het voorkomen dat je door toekomstige verbeteringen aan de zoekmachine organische rankings zal verliezen.

Page Quality en E-E-A-T

De kwaliteitsbeoordelaars (Raters) maken gebruik van Page Quality ratings om te beoordelen hoe goed een pagina zijn doel behaald. Dit doet de kwaliteitsbeoordelaar in drie stappen.

Stap 1: Vaststellen van het doel

De eerste stap voor de Raters is om te begrijpen wat het doel is van een pagina. Een nieuwspagina heeft bijvoorbeeld als doel om je te informeren over recente of belangrijke gebeurtenissen. Pagina’s die ontworpen zijn met een bepaald doel, moeten inhoudelijk ook overeenkomen met het doel. Wanneer dat niet het geval is krijgt die pagina een erg lage rating.

Stap 2: Bepalen of het doel van de pagina schadelijk is of schadelijk kan zijn.

De Raters gaan hier kijken of de pagina een schadelijk doel heeft of ontworpen is om mensen te misleiden van het echte doel. Wanneer dit het geval is, krijgt de pagina meteen de laagste rating. In de guideline heeft Google precies omschreven wat ze als schadelijk zien, om je een paar voorbeelden te geven: erg misleidende paginatitel, het doel van de pagina is schadelijk voor de gebruikers, website en content creator hebben een erg slechte reputatie en een gebrek aan informatie wie verantwoordelijk is voor de website en content.

Stap 3: Bepalen van de Page Quality rating

De Raters hebben een schaal van 1 tot en met 5 (zie onderstaande afbeelding) om de pagina een rating te geven (Google, 2022b).

page quality rating

Afbeelding is afkomstig uit Googles Search Quality Rater Guidelines

De 4 pijlers van E-E-A-T

Bij het bepalen van de Page Quality rating maakt de Rater gebruik van E-E-A-T. We leggen je de vier pijlers uit en geven je ook tips wat je kan doen om je website ervoor te optimaliseren.

4 pijlers EEAT

Trust

Google ziet de betrouwbaarheid van de pagina het meest belangrijke aspect in de E-E-A-T familie en vormt dan ook het centrum van het model. Met betrouwbaarheid doelt Google op hoe accuraat, eerlijk, veilig en betrouwbaar de pagina is. 

Hoe je betrouwbaarheid opbouwt verschilt per type pagina. Een e-commerce winkel heeft bijvoorbeeld een veilige betaalsysteem nodig en betrouwbare klantenservice, en product review pagina’s moeten vooral eerlijk zijn en geschreven om andere te helpen bij het maken van een keuze.

Google wil dus webpagina’s hoog in de zoekresultaten die betrouwbaar zijn. Je website moet daarom vertrouwen uitstralen naar bezoekers en Google. Dit vertrouwen kun je op de volgende manieren opbouwen.

  • Een duidelijke, geloofwaardige contactpagina. Dit punt noemt Google zelf in de Quality Raters’ Guidelines.
  • Als je een website hebt die producten verkoopt, dan moet je een gemakkelijk te vinden retourbeleid op je website vermelden. Zet deze pagina niet op noindex, maar laat hem door Google indexeren.
  • Wetenschappelijke consensus. Google wil websites hoog in de zoekresultaten die overeenkomen met de wetenschappelijke consensus. Als je content ondersteund kan worden door wetenschappelijke bronnen, dan vergroot dit het vertrouwen van Google in je content.
  • Online reputatie. Een goede online reputatie geeft vertrouwen. Heb je negatieve reviews of wordt er negatief over je website geschreven op online fora? Dan is dit schadelijk voor het vertrouwen in je website.
  • Externe links naar betrouwbare websites geven ook vertrouwen aan je eigen website.
  • Advertentie-ervaring. Ook de advertenties op je website hebben impact op het vertrouwen. In de Quality Raters’ Guidelines wordt beschreven dat advertenties die afleiden, verstorend zijn of content blokkeren, kunnen worden gezien als een teken van weinig vertrouwen.

Experience

De nieuwe toevoeging aan de guidelines. Hier wordt er gekeken of de content creator zelf ervaring heeft met het product of dienst waarover geschreven wordt. Wanneer deze pagina’s gemaakt worden door mensen die een rijke persoonlijke ervaring hebben met het onderwerp komt het ten goede van de Page Quality rating. Je zou zelf ook eerder een review vertrouwen van iemand die het product heeft gebruikt en zijn mening verteld in plaats van iemand die het product nooit heeft aangeraakt maar wel een positieve ‘review’ erover plaatst.

  • Eerlijke reviews. Wanneer je als website-eigenaar reviews wilt, zorg ervoor dat dit door mensen met echte ervaringen wordt geschreven en ‘koop’ geen reviews in.
  • Schrijf over je ervaringen. Schrijf content over onderwerpen waar je als content creator ervaringen mee hebt.

Expertise

Google hecht waarde aan content die gecreëerd is door personen met expertise over het onderwerp. Google bracht in juli 2018 een update uit van de eerder genoemde Evaluator Guidelines waarin kwaliteitsbeoordelaars wordt gevraagd om niet alleen de E-E-A-T van een website te beoordelen, maar ook de E-E-A-T van de contentmakers. Met andere woorden worden kwaliteitsbeoordelaars gevraagd om te toetsen of de auteurs van content over expertise beschikken over het onderwerp waarover ze geschreven hebben.

Je zal ook zelf liever advies krijgen van een hypotheekadviseur wanneer je van plan bent om een eigen woning te kopen in plaats van een marketingbureau.

Is het dus voor lezers duidelijk dat de auteurs een expert zijn of in ieder geval verstand hebben van de door hen geschreven content? De volgende zaken helpen om dit duidelijk te maken.

  • Aanwezigheid auteurspagina en biografie. Laat bij een artikel zien wie de schrijver is en creëer auteurspagina’s waarop de expertise van auteurs beschreven is. Leg dus uit waarom de auteur een kenner is van een bepaald onderwerp.
  • Author markup. Voeg gestructureerde data van het type Author toe aan content om aan Google duidelijk te maken wie de auteur is van de content.
  • Laat je content factchecken door een expert. Je content laten controleren door een expert en dit ook te tonen bij de content, bijvoorbeeld ‘dit artikel is gefactcheckt door expert A’, kan de expertise verhogen.

Authoritativeness

Je kunt een expert zijn, maar is de online perceptie ook dat je een expert bent? Zo ja, dan ben je een autoriteit. Als je je website hoog in Google wilt krijgen voor een bepaald onderwerp, dan moet je Google overtuigen dat je een autoriteit bent voor dat onderwerp. De volgende factoren hebben impact op de autoriteit van je website.

  • Links en online mentions. Backlinks naar je website en vermeldingen van je merk of website zonder link helpen je website-autoriteit op te bouwen. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jouw website linkt of een vermelding heeft, hoe meer effect. Sterker nog, een backlink van een website met een lage autoriteit zal je website niet helpen.,
  • Aanbevelingen van experts. Als een expert jouw website of product aanbeveelt, dan geeft dit autoriteit aan je website. Dit is overigens ook een bekende conversieverbeteraar als je het op je eigen website toepast.
  • Overige online signalen. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld reviews en vermeldingen op online fora.

Your Money or Your Life (YMYL) en E-E-A-T

Op het internet staan enorm veel pagina’s met een grote variatie aan topics. Voor sommige topics maakt Google een onderscheid en zijn er dan ook andere standaarden voor kwaliteit. Dit zijn pagina’s die gaan over de volgende topics:

  • Medisch
  • Juridisch
  • Financieel
  • Nieuws
  • Shopping
  • Groepen mensen
  • Advies over belangrijke beslissingen

Pagina’s die onder de bovenstaande topics worden bestempeld als YMYL pagina’s. Raters gebruiken voor dit soort pagina’s erg hoge standaarden om de Page Quality rating te bepalen. Google heeft hiervoor gekozen omdat YMYL pagina’s met lage kwaliteit de potentie hebben om een negatief effect te hebben op de gezondheid, financiële stabiliteit, veiligheid, welvaart en welzijn van de mensen (Google, 2022b).

Met deze blogpost bieden we handvatten om de E-E-A-T van je website te verbeteren. Zoekt jouw bedrijf ondersteuning met het verbeteren van de E-E-A-T van je website door een SEO bureau? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Bronnen

Google. (2022a). Our latest update to the quality rater guidelines: E-A-T gets an extra E for Experience. https://developers.google.com/search/blog/2022/12/google-raters-guidelines-e-e-a-t 

Google. (2022b). Search Quality Rater Guidelines: An Overview https://services.google.com/fh/files/misc/hsw-sqrg.pdf

Edon van Asseldonk
DE AUTEUR

Edon van Asseldonk MSc

Strategy & Innovation (MSc, Universiteit van Maastricht). Sinds 2008 SEO-specialist en tekstschrijver voor mkb-bedrijven. Heeft verschillende telecomwebsites. Wielrenner.

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.