Voor het laatste bijgewerkt op 19 januari 2024
Wat is digital marketing?
Digitale marketing is een breed begrip. Het omvat namelijk alle vormen van marketing waarvoor een digitaal kanaal wordt ingezet. Van promotieberichten via SMS, websites, online marketing, banners, advertenties op social media, tv en billboards; het zijn allemaal vormen van digitale marketing. Online marketing wint het doorgaans aan populariteit.
Het verschil tussen digital en online marketing
Digital marketing en online marketing zijn veelgehoorde begrippen in dit digitale tijdperk, waarin we grotendeels van de dag online zijn en ‘aan’ staan. Maar er is een verschil tussen deze twee begrippen.
Digital marketing omvat alle marketingvormen waarbij er gebruik wordt gemaakt van een digitaal kanaal. Online marketing (of internetmarketing) is hier slechts een onderdeel van. Het internet biedt eindeloos veel mogelijkheden om de doelgroep te bereiken, wat deze vorm van digital marketing erg populair maakt.
Doelstellingen van digital marketing
Digitale marketing wordt gebruikt om meerdere doelstellingen te behalen. Er zijn diverse vormen van digital marketing die, individueel of gezamenlijk, direct of indirect, bijdragen aan het behalen van het volgende:
- Het vergroten van de merkbekendheid en het verstevigen van de merkidentiteit
- Het aantrekken van nieuwe klanten en de klantretentie optimaliseren
- Het bieden van een unieke klantbeleving en het bouwen van een loyale community
Welke vormen van digital marketing zijn er?
Digitale marketing biedt enorm veel mogelijkheden. En met de technologie die zich rap blijft ontwikkelen, komen er steeds meer mogelijkheden bij. Onder digital marketing vallen onder andere:
- Website
- TV
- Social media
- SMS
- Blogs
- Zoekmachines
- Billboards
Onder deze vormen van digital marketing zijn er weer allemaal technieken en tools die gebruikt kunnen worden om je voordeel eruit te halen. Denk bijvoorbeeld aan SEO voor zoekmachines, Facebook adverteren voor social media en e-mailmarketing in combinatie met marketing automation voor e-mail.
Welke marketingkanalen zijn er voor digital marketing?
Digital marketing biedt oneindig veel marketingkanalen, tools en vormen, waaronder:
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Met zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization) wordt de vindbaarheid van de website verbeterd, met als doel meer websitebezoekers te genereren. Dit wordt veelal gedaan met geoptimaliseerde blogs, artikelen en landingspagina’s. Daarnaast zijn er flink wat technische zaken die invloed hebben op de vindbaarheid. Ook met linkbuilding wordt er gewerkt aan een betere positie in zoekmachines.
Social media
Via social media wordt een merk onder de aandacht gebracht en wordt er aan een loyale community gebouwd. Het doel is meer leads te genereren en potentiële klanten naar een verkoopkanaal te trekken, zoals een website of landingspagina. Voorbeelden van social media zijn:
- Snapchat
Contentmarketing
Contentmarketing gaat vaak hand in hand met zoekmachineoptimalisatie en social media marketing. Er wordt waardevolle content gecreëerd voor de doelgroep, waarmee er tegelijkertijd een website, product, dienst of merk onder de aandacht kan worden gebracht. Er wordt meer bewustzijn gecreëerd en meer traffic naar de website gegenereerd. Door de content te optimaliseren voor zoekmachines, worden deze eerder gevonden door de doelgroep. Ook wordt de content onder de aandacht gebracht via social media. Onder content marketing vallen onder andere:
- Blogberichten en artikelen
- Ebooks en whitepapers
- Infographics en online brochures
Pay-per-click (PPC)
Met PPC worden er bezoekers via advertenties naar een bepaalde website geleid, zoals de naam doet vermoeden wordt er per ‘klik’ betaald. Deze winstgevendheid van deze advertentievorm kan erg hoog zijn, omdat er wordt betaald per gegeneerde bezoeker – en dus potentiële klant. De populairste PPC-kanalen zijn:
- Google Ad(Word)s (SEA)
- Facebookadvertenties
- Gesponsorde berichten op LinkedIn
E-mail marketing
Met e-mail marketing wordt er op een persoonlijk niveau gecommuniceerd met leads. Waardevolle content wordt onder de aandacht gebracht en met speciale acties, kortingen en evenementen wordt de doelgroep aangezet tot actie. Voorbeelden van email marketing zijn:
- Blog- en nieuwsbriefinschrijvingen
- Follow-up emails naar leads, gegenereerd met downloads
- Welkom e-mails aan klanten
- Promoties en loyaliteitsprogramma’s
- E-mails voor customer/ lead nurtering
Marketing automation
Met marketing automation wordt er gebruikt gemaakt van software waarmee er verschillende marketingzaken geautomatiseerd worden; zoals het structureren, organiseren en analyseren van data, content, acties en taken. Marketing automation wordt bijvoorbeeld ingezet bij:
- Het verzenden van nieuwsbrieven en e-mail
- Het inplannen van social media berichten
- Lead nurtering en kwalificatie
- Campaign tracking en statistieken
Digital marketing in de customer journey
Voordat iemand een klant wordt van je bedrijf doorgaat deze persoon een customer journey. Door middel van digital marketing kan je potentiële klanten op verschillende momenten in de klantreis in contact komen met de internetgebruiker.
We geven je een kort lijst van de salesfunnel en mogelijke vormen van digital marketing die je kan toepassen:
- Bewustwording: In deze fase wil je de klant kennis laten maken met je bedrijf of merk. Door digital marketing goed in te zetten kan je dit op grote schaal doen. Maak gebruik van tools zoals zoekmachineoptimalisatie, social media, zoekmachineadverteren en TV-reclame.
- Informeren: Nadat de gebruiker bekend is geraakt met je merk, wil je overgaan tot het genereren van leads. In deze fase wil je dat de klant geïnformeerd wordt over wat je hem of haar kan bieden. Maak in deze fase bijvoorbeeld gebruik van contentmarketing die aansluit op de behoefte van je doelgroep.
- Overweging: Nu de gebruiker kennis heeft gemaakt met je bedrijf en producten, is het zaak om de consument je producten in overweging te laten nemen. Dit kan door middel van e-mailmarketing waarin je de klant informatie of korting biedt op het product waar interesse in getoond was. Je kan ook gebruik maken van remarketing via Google Ads, om de klant te herinneren aan je bedrijf en product.
- Aankoop/Converteren: Het is nu tijd om de klant over te laten gaan tot aankoop. Om de gebruiker te converteren tot klant kan je gebruikmaken van onder andere e-mailmarketing en Conversie Rate Optimization.
- Klantretentie/loyaliteit: Als laatste stap wil je je nieuwe klanten ook behouden. Om klanten voor een lange periode aan je te binden kan je gebruik maken van een app waarin je pushmeldingen stuurt over leuke deals en persoonlijke kortingen, e-mailmarketing (samen met marketing automation) om de klant een persoonlijke benadering te geven en social media ads.
De voordelen van digital marketing
Inbound marketing
Digital marketing maakt van inbound marketing een feit. Inbound marketing betekent dat er bepaalde ‘funnels’ kunnen worden gecreëerd die leads genereren en omzetten in betalende klanten. Dit wordt gedaan door de bovenstaande kanalen, tools en vormen optimaal op elkaar in te richten, waarmee dit proces automatisch en blijvend leads gegenereerd.
Segmentatie en targeting
De doelgroep wordt gesegmenteerd en gericht benaderd via verschillende kanalen (cross-mediaal). De herhaaldelijke blootstelling aan een marketingboodschap of merk maakt deze extra krachtig en zorgt ervoor dat deze de doelgroep bijblijft. Ook gaan er geen inspanningen of budget verloren aan personen die niet direct binnen de doelgroep vallen.
Analytics en inzichten
Digitale kanalen bieden doorgaans de mogelijkheid, verkeer, bereik en verschillende resultaten te analyseren. Hierdoor wordt de effectiviteit inzichtelijk en kan de marketingstrategie worden bijgesteld om resultaten te verbeteren, wat zorgt voor een maximale ROI.
Laat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.