
Voor het laatste bijgewerkt op 24 maart 2025
Introductie
In dit artikel bespreken we wat branding is en laten we aan de hand van 10 redenen zien waarom branding zo belangrijk is.
Wat is branding?
Bij de definitie van branding denken veel mensen direct aan een logo maar het gaat veel verder dan dat. Branding bestaat uit om alle activiteiten waarbij jouw logo, naam of beeldmerk wordt getoond om meer bekendheid te creëren voor je bedrijf. Branding gaat verder dan alleen de waarde die je product aanbiedt, met branding wil je de emoties en ondertoon van je merk verbeteren. Het zijn de gevoelens die bij een consument opkomen als degene aan jouw merk denkt, ziet, hoort of een andere vorm van herkenning.
Het is dus niet direct de bedoeling om een potentiële klant te laten overgaan tot actie, maar meer om een plekje in zijn hoofd te verwerven. Denk hierbij aan:
- Kleuren
- Logo
- Lettertype
- Communicatiestijl / tone of voice
Door hierin een consistente klantervaring te bieden wordt het voor klanten makkelijker om voor je te kiezen. Je voert bovenstaande aspecten dus overal door:
- Website
- Facturen
- Visitekaartjes
- Social media
- E-mailhandtekening
- Reclameposters
- Na verkoop service
Waarom is branding zo belangrijk voor je bedrijf?
Branding is het totale beeld en gevoel dat klanten van jouw bedrijf, product of merk hebben. Naast de indruk die het maakt op consumenten, creëert branding ook een verwachting bij het bedrijf. Laten we dit verduidelijken met een voorbeeld:
- Energieleverancier Essent heeft een hoogwaardige positie ingenomen in de energiemarkt. Dankzij de goede branding worden zij vaak geassocieerd als een kwalitatieve energieleverancier. Wat sommige misschien nog niet wisten, is dat Energiedirect een dochteronderneming is van Essent. Voor Energiedirect heeft Essent voor een heel andere branding strategie gekozen, waardoor mensen de kwalitatieve ervaring die ze bij Essent verwachten niet in dezelfde mate bij Energiedirect verwachten.
10 redenen waarom branding zo belangrijk is
Het Essent voorbeeld laat zien wat de kracht van branding is. Toch zien we dat veel bedrijven en start-up’s de waarde van branding onderschatten. Daarom hieronder de 10 belangrijkste redenen waarom branding zo belangrijk is!
1. Branding zorgt voor herkenbaarheid
Mensen hebben de neiging om zaken te willen doen met bedrijven die ze herkennen. Als jouw branding consistent en makkelijk te herkennen is, dan voelen je klanten zich sneller aangetrokken tot jouw bedrijf als ze een aankoop willen doen omdat het bekend en vertrouwt voelt.
2. Branding onderscheid je van je concurrenten
Het is erg belangrijk om je in jouw markt te onderscheiden. Onderscheidend vermogen wordt steeds lastiger te bereiken met alleen je product of prijs. Met branding ben je in staat om je volledig uniek te positioneren.
3. Branding zegt wat over je DNA
Mensen doen het liefst zaken met mensen. Zorg ervoor dat jouw branding gelijk is aan het DNA en de waarden van jouw bedrijf en mensen.
4. Branding geeft je team richting en motivatie
Als jij duidelijk hebt waar je voor staat, met je merk en met je bedrijf, dan is dit de basis voor je team. Ze moeten zich thuis voelen en het vertelt ze hoe ze moeten werken om de doelstellingen te halen.
5. Branding zorgt voor ambassadeurs
Mensen houden er van om andere te vertellen over brands, merken of bedrijven die zij leuk vinden. Mensen dragen brands, ze eten brands, ze luisteren brands en ze zijn constant bezig om zich met een brand te associëren en anderen te overtuigen waarom die brands zo goed, mooi, lekker of succesvol zijn!
6. Branding helpt de verwachtingen van je klanten te managen
Als jouw brand consistent en duidelijk is, dan weten jouw klanten waar je voor staat en wat ze kunnen verwachten. Dit maakt het makkelijker om in te spelen op hun behoefte en wensen.
7. Branding vertaalt jouw klantbelofte
Als je het goed voor elkaar hebt, dan is jouw brand de gevoelsmatige vertaling van de belofte die jij aan je klanten doet.
8. Branding zorgt voor duidelijkheid en focus
Dankzij branding is het heel erg duidelijk waar de focus ligt. Al je doelstellingen moeten in lijn liggen met het constant ontwikkelen van je brand waardoor altijd kan toetsen of iets wel of niet past bij je brand.
9. Branding creëert een emotionele band
Misschien wel het belangrijkste, met branding kan je een emotionele band opbouwen met je klant. Een golflengte die je niet bereikt met alleen een logo of een naam. Nee met totale branding creëer je pas een echte connectie met je klanten.
10. Branding levert op de lange termijn extreem veel rendement
Als je eenmaal een sterk merk hebt staan dan kan je daar op doorbouwen. Je kan veel makkelijker nieuwe producten in de markt zetten, nieuwe klanten of medewerkers werven of je marketing opschalen.
Gerelateerde artikelen
- Merkstrategie bepalen: betekenis + voorbeelden & modellen
- Branding strategie: verbind je doelgroep met je merk
- Positionering: wat is het? Strategie & stappenplan
- Merkwaarden & kernwaarden bepalen: wat zijn het? En wat zijn voorbeelden?
- Branding agency inschakelen: Top 10 bureaus
- Rebranding: betekenis – waarom – voorbeelden
Vallen de resultaten uit je online marketing tegen?
Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.