logo Performancescan images
CATEGORIE

Biases

Artikelen over Biases

Verken de fascinerende wereld van cognitieve vooroordelen en hun impact op besluitvorming en marketing. Onze artikelen belichten hoe deze onbewuste denkpatronen ons gedrag beïnvloeden en hoe je deze inzichten kunt benutten voor effectievere communicatie en marketing.

Geschreven op 22 januari 2025

Serial position effect: betekenis & voorbeelden

'De eerste indruk telt’ en ‘sluit af met een knal’. Het zijn van die clichés, maar ze bezitten wel degelijk een kern van waarheid! Ze hebben alles te maken met…

Lees meer
Geschreven op 17 januari 2025

Self serving bias: betekenis & voorbeelden

Als ondernemers staan we voortdurend voor belangrijke beslissingen en evaluaties. We analyseren onze prestaties, sturen bij waar nodig en maken plannen voor de toekomst. Maar hoe objectief zijn we eigenlijk…

Lees meer
Geschreven op 10 januari 2025

Just-world hypothesis: betekenis & voorbeelden

Jij gelooft dat hard werk en toewijding automatisch leiden tot succes. Een geruststellende gedachte, toch? Maar wat als deze overtuiging - bekend als de 'just-world hypothesis' of rechtvaardige-wereldhypothese - ons begrip…

Lees meer
Geschreven op 20 december 2024

Bounded rationality (begrensde rationaliteit): betekenis & voorbeelden

Als ondernemer moet u dagelijks tientallen beslissingen nemen. Van kleine keuzes over kantoorbenodigdheden tot strategische beslissingen over investeringen of personeelsbeleid. In een ideale wereld zou u voor elke beslissing alle…

Lees meer
Geschreven op 9 december 2024

Representativeness heuristic: betekenis & voorbeelden van deze bias

Stel je voor: Een nieuwe werknemer binnenkomt die precies lijkt op je meest succesvolle verkoper ooit. Je voorspelt meteen dat hij een toppertje gaat worden. Of een potentiële klant die…

Lees meer
Geschreven op 2 augustus 2024

Action bias: betekenis & voorbeelden in marketing

Stel je voor: je hebt een belangrijke presentatie voor een potentiële klant, maar de technologie werkt niet mee. Uit frustratie blijf je herhaaldelijk de presentatie opnieuw opstarten, ondanks dat het…

Lees meer
Geschreven op 26 juli 2024

Affect heuristic: betekenis & voorbeelden in marketing

Heb je ooit teruggekeken op een beslissing en je afgevraagd waarom je destijds dacht dat het een goede keuze was? Het is waarschijnlijk dat de affect heuristic een rol heeft…

Lees meer
Geschreven op 12 juli 2024

Ambiguity effect: betekenis & voorbeelden in marketing

Mensen kunnen terughoudend zijn in het gebruik van AI, omdat ze toch meer vertrouwen op menselijke handelingen dan op het onbekende en mysterieuze van AI. Daarmee lopen ze wel de…

Lees meer
Geschreven op 28 juni 2024

Commitment bias: betekenis & voorbeelden in marketing

Stel je voor: je hebt een nieuw product op de markt gebracht waar je maanden aan hebt gewerkt. Ondanks uitgebreide marketingcampagnes blijft de verkoop achter bij de verwachtingen. Toch blijf…

Lees meer
Geschreven op 3 juni 2024

Priming effect: betekenis & voorbeelden in marketing

Stel je voor dat je de geur van versgebakken brood ruikt bij het binnenkomen van de supermarkt; de kans is nu een stuk groter dat je met een brood in…

Lees meer

Vallen de resultaten uit je online marketing tegen?

Vraag onze vrijblijvende performancescan aan en wij vertellen waar het fout gaat.