Voor het laatste bijgewerkt op 15 June 2023
Wat is marketing?
Om te weten wat een marketeer is en doet, moeten we eerst definiëren wat marketing is. We gebruiken hiervoor de definitie van de American Marketing Association (2017):
“Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large.”
Omdat marketing niet alleen wordt bedreven door commerciële organisaties is deze definitie vrij uitgebreid.
Wat is een marketeer?
Een marketeer wil ervoor zorgen dat een merk, bedrijf of organisatie zijn doelstellingen behaalt. Wat de functie van een marketeer precies inhoudt, hangt nogal af van het merk, het product en het bedrijf. Bij veel organisaties zijn marketeers eigenlijk marketingcommunicatie-medewerkers. Zij richten zich puur op P van promotie en daarmee op een klein deel van de uitvoering van de strategie zoals je in de afbeelding hieronder kunt zien. Maar zoals bovenstaande definitie aangeeft, is een marketeer juist op strategisch niveau actief. Hij of zij vertaalt de bedrijfsdoelen naar een marketingstrategie waarin invulling wordt gegeven aan verschillende marketingkanalen.
Doelstelling van een marketeer
Het voornaamste doel van een marketeer is een merk te laten groeien. Om dit te kunnen doen heeft een marketeer binnen zijn werk meerdere doelstellingen, zoals:
- Een sterke merkidentiteit bouwen
- De merkbekendheid vergroten
- Nieuwe markten ontdekken en betreden
- De doelgroep bereiken en aan zich binden
- Leads genereren en omzetten in klanten
Wat doet een marketeer?
Een marketeer vormt de spin in het web; de schakel tussen de markt en een organisatie. Een marketeer staat midden in de markt én het bedrijf, onderzoekt wat de doelgroep nodig heeft, wat een bedrijf de doelgroep kan bieden en hoe een merk zich kan onderscheiden. Een marketeer kan leads genereren voor het sales team en nieuwe inzichten bieden aan productontwikkelaars. De werkzaamheden van een marketeer overlappen met die van een communicatie- en salesafdeling, waarmee een marketeer dan ook nauw samenwerkt.
Verantwoordelijkheden van een marketeer
De verantwoordelijkheden van een marketeer lopen uiteen en hangen af van het merk en de verschillende doelstellingen. Een marketeer houdt zich o.a. bezig met:
Marktonderzoek
Om een merk te laten groeien, moet deze goed in de markt worden gezet – waarvoor diverse inzichten nodig zijn. Zo wordt er een concurrentieanalyse, een doelgroepanalyse en een SWOT-analyse uitgevoerd. Wie zijn de grootste concurrenten en hoe onderscheiden zij zich? Wie valt er binnen de doelgroep en waar bevindt de doelgroep zich? Waar is deze te bereiken? Welke kansen biedt de markt en wat zijn de bedreigingen? Wat zijn de sterkten en zwakten van een bedrijf binnen deze markt? Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van marketing? Door deze zaken goed in kaart te brengen, kan een marketeer de juiste marketingstrategie bepalen.
Marketingstrategie
In de marketingstrategie worden de missie en doelstellingen gedefinieerd. Doelstellingen worden SMART gemaakt – specifiek, meetbaar, actiegericht, relevant en tijdgebonden. Dit is nodig om resultaatgericht te werk te gaan, de resultaten te kunnen meten en de strategie te kunnen bijsturen indien nodig.
Er wordt bepaald welke koers er gevaren moet worden om de doelstellingen te behalen, waarbij de inzichten – verkregen uit het marktonderzoek – van groot belang zijn. De marketingmix wordt bepaald, de prijsstrategie, positionering, de marketingkanalen en aanpak.
Marketingmix
De marketingmix (ook wel propositie genoemd) wordt bepaald waarbij de vier P’s – Product, Prijs, Plaats en Promotie – optimaal op elkaar worden afgestemd, om zo de waarde van een merk, product of dienst te maximaliseren. Met de marketingmix onderscheidt de marketeer het merk van de concurrent.
- Product – De USP’s van een product worden bepaald, wat verder gaat dan de product of dienst zelf. De klantreis en beleving spelen hierbij een steeds belangrijkere rol.
- Prijs – Er wordt bepaald tegen welke prijs een product wordt aangeboden, tegen bijvoorbeeld een premium prijs of een lagere prijs, waarmee het product toegankelijk wordt voor een grotere doelgroep.
- Plaats – Er wordt vastgesteld waar het product het beste aangeboden kan worden, zoals een fysieke winkel of via een eigen webshop of via websites zoals Amazon of bol.com?
- Promotie – De beste promotiemiddelen en kanalen worden bepaald op basis van het budget, de doelgroep en de verkregen marktinzichten.
Positionering en branding
Om te kunnen groeien dient een merk sterk te zijn. Een product of dienst krijgt een sterke merkidentiteit aangemeten. Een merk bestaat onder andere uit een sterke merknaam, herkenbare vormgeving, een merkverhaal en een unieke merkbelofte. Een sterk merk is consistent binnen alle promotie- en communicatie-uitingen, zodat deze direct herkend wordt door de doelgroep.
Marketingkanalen en benadering
Er wordt een marketingplan gemaakt en gekeken naar welke on- en offline marketingkanalen de beste resultaten opleveren – en dus de hoogste ROI. Een goede en gebruiksvriendelijke website vormt de online thuisbasis. Social media en advertentiecampagnes worden doorgaans gebruikt om websitebezoekers te genereren. Verder wordt er gekeken naar contentmarketing, SEO, e-mailmarketing en marketing automation. Alle kanalen en activiteiten worden zo ingericht dat zij elkaars effect versterken. Aan ieder onderdeel worden specifieke doelstellingen gekoppeld, zodat de effectiviteit en resultaten per onderdeel gemeten kunnen worden.
Taken van een marketeer
Zoals je kan zien heeft een marketeer meerdere verantwoordelijkheden. Binnen deze verantwoordelijkheden zijn er taken die marketeers uitvoeren om alles goed te laten verlopen. Denk hierbij aan taken zoals:
- Maken van een marketingplan
- Analyseren van het bezoekersgedrag met Google Analytics
- Uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek
- Ontwikkelen van een huisstijl
- Uitvoeren van een marktonderzoek
- Beheren van social media accounts
- Volgen van trends en ontwikkelingen binnen de branche
- Evalueren van de resultaten
Welke vaardigheden en competenties heb ik nodig als marketeer?
Als marketeer beschik je over een aantal belangrijke vaardigheden en competenties die je helpen om een goede marketeer te worden.
Analytisch vermogen: Het analyseren is een belangrijke competentie die je nodig hebt als marketeer, vooral als je ook online marketing doet. Door je resultaten goed te analyseren kan je je marketinginspanningen verbeteren waardoor je de prestaties ervan ook verbetert. Denk bijvoorbeeld aan andere targeting van je campagnes waardoor je beter je doelgroep target, die een hogere conversieratio en lagere kosten per conversie heeft.
Adviseren: Als marketeer weet je wat goed is voor het bedrijf op gebied van marketing. Het is dan aan jou om je bevindingen in adviesvorm door te geven. Jij kan je team, andere partijen of je manager advies geven waar zij ook echt iets aan hebben.
Communicatie: Deze vaardigheid gaat samen met adviseren. Een goede marketeer kan ook goed communiceren met zijn collega’s en partijen waar je zaken mee/voor doet. Je communiceert je advies duidelijk en geeft eventueel ook een presentatie waarin je duidelijk maakt waarom je een bepaald advies geeft. Op deze manier geef je anderen ook de kans om te reageren of vragen te stellen.
Resultaatgericht: Een marketeer gaat resultaatgericht te werk. Over het algemeen worden er harde doelstellingen gekoppeld aan marketing, zoals het behalen van een bepaald aantal conversies, een bepaalde ROI op je marketinginspanningen, stijging van 10% van de omzet in een bepaalde categorie producten etc.
Projectmanagement: Marketing is een uitgebreid vak, waar je bezig bent met verschillende projecten. Je werkt daarom ook vaak in teamverband waarbij het belangrijk is om deze verschillende projecten in goede banen te leiden. Zorg ervoor dat het voor iedereen duidelijk is wat er gebeurd moet worden om de gewenste resultaten te boeken.
Vacature marketeer
Ben je enthousiast en wil je aan de slag als marketeer, neem dan een kijkje op onze vacaturepagina. Bij Tasmanic zijn we op zoek naar marketeers met een specialisme zoals social media advertising, SEO, SEA en nog meer. De salarissen verschillen per functie en zijn afhankelijk van de werkervaring.
Bronnen
American Marketing Association. (2017). Definitions of Marketing.https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/
Laat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.