Voor het laatste bijgewerkt op 11 november 2024
Je hebt een geweldig mooie website, maar…
- Hij wordt niet zo vaak bezocht als je zou willen.
- Klandizie valt tegen en van échte groei is geen sprake
- Er zijn geen duidelijke doelstellingen en strategie om daar iets aan te doen
Herkenbaar? Dan is het wellicht tijd om de hulp van een SEO bureau in te schakelen.
Ervaren specialisten die jouw bedrijf en klanten door en door begrijpen, de vindbaarheid en de effectiviteit van jouw website verbetert en zo jouw resultaten naar een hoger niveau tillen.
Wat is een SEO specialist?
Een SEO specialist is een expert in zoekmachineoptimalisatie. Hij of zij zorgt ervoor dat het organische verkeer naar een website groeit doordat deze meer organisch verkeer trekt uit zoekmachines zoals Google en Bing.
Het expertiseniveau varieert van junior (0-3 jaar ervaring) tot senior (5+ jaar ervaring). Een junior SEO specialist focust zich vooral op technische basistaken en contentoptimalisatie onder begeleiding. Een medior (3-5 jaar ervaring) werkt zelfstandig aan complexere projecten en strategie. Seniors overzien complete SEO-trajecten, trainen teams, adviseren op strategisch niveau en lossen gecompliceerde technische uitdagingen op.
Waarom zou je een SEO specialist inhuren?
SEO is complexer dan over het algemeen wordt aangenomen. Iemand die niet echt gespecialiseerd is ziet snel dingen over het hoofd of stelt verkeerde prioriteiten. Dat kunnen dure fouten zijn, zeker bij grote websites waar veel vanaf hangt.
Gelukkig zijn de potentiële opbrengsten ook een stuk groter dan ondernemers vaak aannemen. Zeker wanneer de andere marketingactiviteiten goed op elkaar worden afgestemd, kan het inschakelen van een specialist voor een enorm verschil zorgen. Simpel gezegd: een SEO specialist zorgt voor structureel meer relevante bezoekers naar je website en verhoogt je omzet.
Wanneer moet ik een SEO specialist inschakelen?
Als je deze vraag stelt dan is het antwoord waarschijnlijk; nu. Vaak wordt een SEO specialist ingeschakeld nadat de nieuwe en verbeterde (en dure) website is gelanceerd. Waarschijnlijk was de website een stuk effectiever geworden als een SEO specialist bij de ontwikkeling was betrokken. En de lancering had ook nog wat positieve effecten gehad voor de vindbaarheid.
Momenten om een SEO specialist in te schakelen
- Verhuizing van een website naar een nieuw domein.
- Ontwikkeling nieuwe website.
- Het samenvoegen van 2 websites door een bedrijfsovername.
- Grote daling in organische bezoekersaantallen.
- Weinig tot geen websiteverkeer.
- Weinig tot geen groei in organisch verkeer (<20%)
Wat doet een SEO specialist?
De werkzaamheden van een SEO specialist richten zich op de 3 belangrijke pijlers van SEO:
- Linkbuilding
- Content
- Techniek
Afhankelijk van de huidige situatie, doelen en de kennis van de specialist zullen andere accenten worden gelegd. Er is niet één beste manier om SEO te doen.
SEO plan maken
Deze drie pijlers worden in combinatie ingezet om de SEO van je website te optimaliseren. Hiervoor wordt er een SEO plan gemaakt waarin de volgende vier stappen worden uitgewerkt (belangrijk om te weten is dat elke klant een andere aanpak nodig heeft en er geen een standaard aanpak bestaat):
Stap 1: analyse
Samen met de SEO specialist wordt er gekeken wat er gedaan moet worden. Hierin geeft het bedrijf aan wat de doelen zijn en wat ze verwachten van de SEO specialist. Op basis van de antwoorden wordt er een duidelijk voorstel gemaakt. Welke zaken worden onderzocht en wat zijn de verwachte resultaten? Wanneer beide partijen tevreden zijn gaat de SEO specialist over tot onderzoek.
- Doet uitgebreid zoekwoordenonderzoek
- Neemt de website op technische vlak onder de loep
- Brengt de huidige online positie in kaart
- Analyseert de huidige content en content
Stap 2: plan van aanpak
Aan de hand van het onderzoek wordt het probleem vanuit meerdere opzichten benaderd, waarmee er verschillende pijn- en verbeterpunten worden aangekaart. Een SEO specialist:
- Vertaalt doelstellingen door naar een contentmarketingstrategie
- Maakt een overzicht van de mogelijkheden om de autoriteit van de website te verhogen
- Doet aanbevelingen om de techniek van de website te verbeteren
Stap 3: uitvoering
Nadat het probleem en de verbeterpunten helder in kaart zijn gebracht, worden er oplossingsgerichte en praktische handvatten aangediend wat betreft:
- Optimalisatie gebruik huidige zoekwoorden
- Implementatie van relevante nieuwe zoekwoorden
- Een verbeterde website structuur en navigatie
- Het verwijderen van irrelevante content
- Heldere en consistentie positionering
- Het generen van buzz via andere kanalen
- Technische verbeterpunten website
- Het versnellen van de laadtijd
- Het beter afstemmen van content op zoekintentie
- Onderlinge concurrentie van pagina’s tegengaan
- Benaderen van partijen om de autoriteit te verhogen
Stap 4: evaluatie
Een SEO traject is een investering in de lange termijn. Na drie maanden kunnen we de eerste resultaten bespreken. Wat zijn de belangrijkste indicatoren dat we op de goede weg zijn? Vanuit daar wordt de strategie, indien nodig, bijgestuurd en geoptimaliseerd. Een SEO specialist zal ook zelf regelmatig evalueren wat de resultaten zijn van de SEO optimalisaties en de performance van de website. Bij SEO is het erg belangrijk om er op tijd bij te zijn wanneer er bijvoorbeeld een Google algoritme update is die je rankings beïnvloedt of een technische fout waardoor je ineens veel bezoekers verliest.
Pijler 1: Linkbuilding
Linkbuilding is het onderdeel van SEO waarbij je links (backlinks) van andere websites naar jouw website verwerft om de autoriteit en zichtbaarheid van je website in zoekmachines te verbeteren. Door kwalitatieve links te verkrijgen van betrouwbare, relevante websites, ziet Google jouw site als een waardevolle bron, wat kan resulteren in hogere posities in de zoekresultaten. Linkbuilding omvat technieken zoals gastbloggen, het delen van content op social media, het benaderen van relevante sites en partners, en het creëren van waardevolle content die anderen willen delen en linken.
Pijler 2: Content
Content in SEO verwijst naar alle tekst, afbeeldingen, video’s en andere vormen van informatie op een website die zijn ontworpen om waardevolle en relevante informatie aan bezoekers te bieden. Goede SEO-content is geoptimaliseerd voor zoekopdrachten van gebruikers. De content sluit aan bij de zoekintentie zodat de pagina’s vindbaar zijn in zoekmachines. Door waardevolle, informatieve en unieke content te creëren, verhoogt een website zijn autoriteit, verbetert het de gebruikerservaring, en neemt de kans toe om hoger te ranken in zoekresultaten.
Pijler 3: Techniek
Techniek in SEO verwijst naar de technische aspecten van een website die de vindbaarheid en prestaties in zoekmachines beïnvloeden. Dit omvat zaken als websitestructuur, laadsnelheid, mobiele bruikbaarheid, crawlbaarheid, indexeerbaarheid en veilige verbindingen (HTTPS). Technische SEO zorgt ervoor dat zoekmachines de site kunnen doorzoeken, begrijpen en indexeren zonder obstakels, wat essentieel is om goed te scoren in zoekresultaten en een optimale gebruikerservaring te bieden.
SEO als onderdeel van de marketingstrategie
SEO kan een belangrijk onderdeel zijn van de online marketingstrategie van een bedrijf. Er zijn bedrijven die alleen met SEO een miljoenenomzet hebben gehaald en nooit zouden adverteren. Ondernemers die zeggen dat SEO geen zin meer heeft zijn er overigens ook. Beide hebben ongelijk. In de algehele marketingstrategie van een bedrijf is SEO een klein onderdeel. Lees daarover meer in onze blog het misverstand over marketing opgehelderd.
Het doel van SEO en contentmarketing
Om blijvend voor het beste resultaat te zorgen, dient een SEO specialist jouw bedrijf, klanten en doelstellingen door en door te begrijpen. Een aantal vragen staan dan ook centraal:
- Met welke doelstelling wil je SEO en contentmarketing gaan inzetten? Wil je enkel meer bezoekers naar je salespagina’s genereren of bouw je aan een breed kennisportaal?
- Wat maakt jouw bedrijf zo uniek? Waarom ben jij waardevol voor je klanten en waarmee onderscheid jij je van de concurrent?
- Wie zijn jouw klanten precies? Wat zoekt jouw klant? Wat is de zoekintentie van jouw ideale websitebezoeker? Informatie zoeken, een specifieke website vinden, producten vergelijken, aankopen of een consult aanvragen?
- Wat is jouw verdienmodel? Hoe draagt een betere vindbaarheid bij aan meer inkomsten? Wat is er, naast een goede vindbaarheid, nog meer nodig om meer inkomsten te genereren?
- Van welke on-, offline en Social kanalen maak je gebruik? Hoe worden deze kanalen ingezet en hoe zijn deze onderling gelinkt?
- Wie is je concurrentie? Wat doen zij goed on-/ en offline? Welke valkuilen dien je te ontwijken en aan welke zaken kun je een voorbeeld nemen?
Daarnaast is het goed om te realiseren dat SEO net als alle andere afdelingen binnen je bedrijf moet bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Zorg ervoor dat het duidelijk aan welke bedrijfsdoelstellingen de SEO specialist moet bijdragen, hierdoor zal je makkelijker de vertaalslag kunnen maken naar wat je wilt bereiken met SEO.
Laat jouw bedrijf kansen liggen?
Onze beloning is gebaseerd op jouw resultaat.