logo Performancescan images

Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)? Hoe werkt het?

SEO

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 12 november 2024

Veel ondernemers hebben als doel om hoger in Google te staan dan de concurrentie. Vaak bedoelen ze dan in de organische resultaten met behulp van SEO. Maar waarom is dit zo interessant? En hoe werkt het eigenlijk?

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Het maakt deel uit van zoekmachinemarketing waar ook zoekmachine adverteren (SEA) onder valt.

SEO is een set van technieken die ontworpen zijn om de weergave en positionering van webpagina’s in organische zoekresultaten te optimaliseren. Dit alles met het doel om meer (kwalitatief) organisch verkeer te krijgen.

Google is dominant in Nederland

In Nederland heeft Google een marktaandeel van 92.85% (Statista, 2023) en is dit voor de meeste bedrijven de enige relevante zoekmachine. Zoekmachineoptimalisatie betekent in Nederland dus vooral Google optimalisatie.

Marktaandeel zoekmachines

Waarom is SEO belangrijk?

Met SEO kun je verkeer naar je website trekken. Sterker nog: SEO is nog steeds de grootste bron van verkeer naar websites, ondanks dat allerlei goeroes je misschien hebben proberen wijs te maken dat SEO dood is. Het grote voordeel van SEO: je hoeft niet steeds opnieuw voor elke klik te betalen. En als je in staat bent om je verkeer blijvend te laten groeien worden de opbrengsten steeds groter. Zie het als een investering in je bereik.

Op de lange termijn kan dit enorm veel uitmaken. Bij een zoekresultaat waar alleen organische resultaten vertoond worden, ontvangt bijvoorbeeld het eerste zoekresultaat 43.61% van de kliks en de twee nog maar 12.77%. Posities buiten de top 2 hebben een CTR (click-through-rate) van minder dan 10%. Om je een goed beeld te geven van het effect van een top ranking brengen we de gemiddelde CTR van de top 10 rankings van ‘organische’ en ‘organische en mensen vragen ook’ zoekresultaten voor je in kaart. De gegevens zijn afkomstig van Advancedwebranking (2023).

Click through rate organische posities

Wat kun je met SEO bereiken?

Het doel van SEO is het verkrijgen van meer relevant verkeer naar een website via de organische, onbetaalde, zoekresultaten van zoekmachines. Het uiteindelijke doel van bedrijven die aan SEO doen is vaak groei: meer klanten of leads. Maar dat is niet het enige wat je ermee kunt bereiken.

  • Inzicht in waar je potentiële klanten naar zoeken en hoe ze zoeken. Ook bruikbaar voor andere communicatie uitingen. Voor meer informatie zie zoekwoordenonderzoek.
  • Een logisch gestructureerde website op basis van het zoekgedrag van je potentiële klanten.
  • Een oneindige stroom van ideeën voor nieuwe content.

Hoe werkt SEO?

Er zijn heel veel factoren die de ranking van je websitepagina’s bepaald in de zoekmachines. Een SEO specialist weet aan welke factoren hij kan sleutelen om je website een boost te geven in de organische ranking. Om te beginnen kunnen we de factoren het best indelen in de 3 pijlers van SEO:

#1: Content

Met content bedoelen we alle informatie die beschikbaar is op je website. Denk hierbij aan teksten, afbeeldingen, meta titles en descriptions en video’s.

#2: Techniek

Het is misschien minder zichtbaar op je website, maar wel belangrijk voor je SEO. Bij het verbeteren van de techniek van je website kan je denken aan de snelheid, hosting, robots.txt, xml sitemaps, duplicate content, interne linking, canonicals.

#3: Linkbuilding

Een essentieel onderdeel van SEO. Door middel van linkbuilding bouw je autoriteit voor je website. Dit doe je door kwalitatieve externe links te creëren naar je website. Google maakt onder andere gebruik van deze externe links om te bepalen hoe waardevol de content is voor de gebruiker en zal pagina’s met kwalitatieve externe links hoogstwaarschijnlijk hoog in de zoekresultaten plaatsen. Daarnaast speelt de relevantie van de link ook een rol. Een link van de bakker om de hoek naar je ICT bedrijf is minder waard dan wanneer je een link ontvangt van een softwarebedrijf.

Wat doet een SEO specialist?

We hopen dat je nu een beeld hebt bij hoe SEO werkt. Een SEO specialist is bezig met een aantal zaken om de online vindbaarheid van je website te verbeteren. We leggen het je in een aantal stappen uit:

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek

Om te beginnen zal elke SEO specialist een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Hiermee krijgt de specialist inzicht op de zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf en waar ook zoekvolume op zit. Lees ons artikel over het zoekwoordenonderzoek als je daar meer over wilt weten. De zoekwoordenonderzoek vormt dus de basis voor de content op je website.

Stap 2: Optimaliseren van de website

Nadat je in kaart heb welke zoekwoorden je wilt targeten als bedrijf, kan je je website erop optimaliseren. Dit is het moment waar de drie pijlers van SEO een rol spelen.

Content: Hier gebruiken we de keywords van je onderzoek om je huidige en nieuwe content te optimaliseren voor SEO. Denk bijvoorbeeld aan een artikel over het bakken van een taart. Uit je onderzoek komt naar voren dat mensen vaak zoeken op ‘taart bakken recept’, ‘gezonde taart bakken’ en ‘taart bakken voor beginners’. Het liefst zou je dan een blogpost schrijven over het recept van een gezonde taart voor beginners.

Techniek: Nu je je artikel heb geschreven over het bakken van een gezonde taart voor beginners, wil je ook de technische aspecten in orde hebben. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je pagina snel laadt en dat je artikel niet dubbel staat op je website.

Linkbuilding: Door externe links te verzamelen naar je taart recept bouw je autoriteit op, wat zal helpen om je artikel hoger in de rankings te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een website waar je recepten kan lezen. Deel je recept met deze website en misschien plaatsen zij wel jouw recept op de website.

Overwegingen bij zelf doen

Wanneer je zelf SEO wilt doen voor je website, zijn er een aantal overwegingen om over na te denken:

  • Op welke zoekwoorden ga ik me richten?
  • Hoe schrijf ik SEO-teksten?
  • Heb ik voor elk van deze zoekwoorden een pagina waar de zoeker iets aan heeft?
  • Wat wil een zoeker op dit zoekwoord doen op een website (search intent).
  • Hoe staat het met mijn technische (onsite) optimalisatie.
  • Ga ik gebruik maken van SEO-software? En zo ja, welke?
  • Hoe ga ik ervoor zorgen dat mijn SEO-verkeer ook omzet oplevert.

SEO is een online marketingkanaal dat vaak wordt uitbesteed aan een SEO-bureau omdat specialistische kennis nodig is die inhouse niet beschikbaar is.

Google algoritme updates

Google voert regelmatig updates aan zijn algoritme door om de zoekresultaten beter te maken. 2 van de bekendste zijn:

  • Penguin update: bedoeld om de resultaten van manipulatieve linkbuilding af te straffen. Inmiddels 7 bevestigde updates. Vanaf 2016 (Penguin 4.0) is deze realtime, wat betekent dat je o.a. niet meer tot een volgende update hoeft te wachten tot je kunt herstellen.
  • Panda update: bedoeld om de websites met lage kwaliteit content uit de resultaten te filteren.

Het is verstandig om deze updates van Google in de gaten te houden, ze kunnen namelijk verklaren waarom je websiteverkeer verliest. Hierdoor biedt je jezelf de mogelijkheid om je content up te daten zodat je de impact van de algoritme update kan beperken of zelfs profijt uit kan halen.

Ben je benieuwd naar een overzicht van de Google alogritme updates? Mary Haynes heeft een uitgebreide lijst van alle Google updates vanaf 2011 online staan.

Voordelen van SEO

Het optimaliseren van SEO voor je website heeft een aantal belangrijke voordelen:

  • Er hoeft niet voor elke bezoeker die via SEO binnenkomt te worden betaald in tegenstelling tot Google Ads of Facebook Ads of Linkedin Ads.
  • Zoekers zien organische zoekresultaten als geloofwaardiger dan advertenties.
  • Het vergroot de brand awareness van je bedrijf.
  • Je bent zichtbaar voor zoekers met een zoekintentie die aansluit bij de diensten die jouw bedrijf aanbiedt.

Nadelen van SEO

Naast de voordelen zijn er ook een aantal nadelen van SEO:

  • Het duurt soms wel 6 maanden voordat de effecten van de investering zichtbaar worden.
  • Google past zijn algoritme regelmatig aan, wat kan zorgen voor onzekerheid. Dit is vooral het geval als je de randjes opzoekt van wat Google toestaat.
  • Het kan een flink investering vragen om hoog te ranken op zoekwoorden waar veel concurrentie is.
  • Op sommige zoektermen heeft zelfs de nummer 1 positie een CTR die lager is dan 10%.

Bronnen

Advancedwebranking. (2023).Google Organic CTR History. https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Laat jouw bedrijf kansen liggen?

Vraag onze vrijblijvende performancescan aan